Studiju veids |
bakalaura profesionālās studijas |
Studiju programmas nosaukums |
Automobiļu transports |
Nosaukums |
Secīgas pārnesumu pārslēgšanas vadības mehānisms |
Nosaukums angļu valodā |
Sequential gear shift control mechanism |
Struktūrvienība |
25500 Transporta institūts |
Darba vadītājs |
Māris Gailis |
Recenzents |
Kārlis Šneps-Šnepe |
Anotācija |
Bakalaura darba mērķis ir izstrādāt automobiļa pārnesumu pārslēgšanas vadības mehānismu, ar kura palīdzību var pārslēgt pārnesumu kārbas pārnesumus secīgā kārtībā. Šis mehānisms ir paredzēts automobiļiem, kuriem pārnesumu kārba ar kabīnē esošo pārnesumu pārslēgšanas vadības mehānismu ir savienota ar trosēm, kā tas ir priekšpiedziņas automobiļiem un atsevišķiem pilnpiedziņas automobiļiem. Mehānisms aizstāj standarta ielas automobiļa pārslēgšanas mehānismu, ar kuru pārnesumi tiek pārslēgti H tipa veidā – pārvietojot pārnesumu pārslēgšanas sviru vertikālā un horizontālā virzienā.
Šajā darbā tiek aplūkoti vairāki pasaules autosporta nolikumi, pēc kuriem tiek noteikta mehānisma darbība – tas strādā mehāniski bez hidrauliskām vai elektroniskām komponentēm. Analizē citu uzņēmumu ražotos pārslēgšanas mehānismus, izskata dažādus pētījumus un rakstus, kuros ir noteikts spēks, ar kādu vadītājs pārslēdz pārnesumus. Tiek paskaidrota mehānisma darbība un izvēlēto komponentu pamatojums. Būtiskākās mehānisma komponentes tika aprēķinātas, lai tās izturētu pārnesumu pārslēgšanu ar 150 N spēku, ar kādu iedarbojas uz pārslēgšanas sviras roktura. Tika noteikta mehānisma pašizmaksa, iespējamā pārdošanas cena un potenciālā peļņa gada laikā. Ir aplūkots kādi darba drošības pasākumi ir jāievēro izstrādājot šo mehānismu un pamatota mehānisma materiālu izvēle, ņemot vērā potenciālo vides piesārņojumu.
Tika izstrādāts pārnesumu pārslēgšanas mehānisms, kura pārslēgšanas svira roktura gājiens ir 3.3 cm un pārnesumkārbas trošu gājiens ir regulējams – no 9.9 mm līdz 28.4 mm. Šo produktu var pārdot par zemāku cenu, nekā tā ir konkurentu produktiem. Produkta regulēšanas iespējas un cena sniedz priekšrocību pār konkurentu produktiem.
Darbs ir rakstīts latviešu valodā. Tā apjoms ir 85 lapaspuses, tajā ir 40 attēli un 13 tabulas. Darbā ir izmantoti 41 literatūras un interneta avoti. |
Atslēgas vārdi |
Pārnesumu pārslēgšanas vadības mehānisms, pārnesumu pārslēgšanas svira, automobilis, secīga pārslēgšana. |
Atslēgas vārdi angļu valodā |
Gearshift control mechanism, gearshift lever, car, sequential shifting. |
Valoda |
lv |
Gads |
2021 |
Darba augšupielādes datums un laiks |
24.01.2021 11:22:56 |