Anotācija |
Šī bakalaura darba nosaukums ir Lidmašīnas dzīvotspējas nodrošināšana un apskašu intervālu izvēle. Darba mērķis ir izpētīt, kā pareizi izvēlēties starpapskašu intervālus izmantojot pilna spektra noguruma plaisu augšanas eksperimenta rezultātus, kā arī veikt plaisu parametru aprēķinu, ar kuru palīdzību varam izveidot noguruma plaisas augšanas modeli. Iegūto modeli izmantoju, lai noteiktu ciklu nolidojuma diapazonu, kurā varēsim pamanīt plaisu ar neapbruņotu aci un salabot to, lai plaisa nesasniegtu kritisko līmeni. Izveidot teorētisko bāzi par noguruma plaisām un to izraisīto katastrofu vēsturi, lai vairāk izprastu šīs problēmas nozīmīgumu un to savlaicīgas atklāšanas svarīgumu. Kā arī aprakstīt, kādi remonta pasākumi un kādas filosofijas tiek pielietotas, lai mazinātu problēmas risku. Ar Autodesk Inventor programmas palīdzību izveidot rasējumus gaisa kuģa konstrukcijas mezglam, kur ir potenciāla iespējamība rasties noguruma plaisām, un vizuāli attēlot jau saremontētu plaisu. Visi šie aprēķini tika veikti ar Microsoft Excel palīdzību, kurus tālāk varam pielietot, lai modelētu plaisu veidošanās līknes. Ar šo grafiku palīdzību var uzskatāmi redzēt diapazonu, kurā ir nepieciešams veikt apkopi lidmašīnai, lai to arī turpmāk varētu ekspluatēt. Balstoties uz šiem aprēķiniem ir iespējams pareizi izvēlēties apskates intervālu biežumu. Ja biežums ir izvēlēts pareizi, tad ir pilnībā iespējams izvairīties no mūsu pētītās atteices.
Par darba izejas datiem kalpo pilna spektra noguruma plaisu augšanas eksperimenta rezultāti, kur vairākkārt tiek noslogota lidmašīnas fizelāža. Teorētiskais apraksts iegūts no Latvijā un ārzemēs publicētām zinātniskās literatūras grāmatām un interneta resursiem.
Darbs sarakstīts latviešu valodā, tā apjoms ir 91 lpp. Darbā izmantoti 46 attēli un 16 tabulas. |