Anotācija |
Rīgas Tehniskās universitātes Arhitektūras fakultātes 6. kursa studentes Jekaterinas Olonkinas maģistra darbs ar integrēto diplomprojektu par tēmu „Daudzfunkcionāla koncertzāle Rīgā”. Diplomprojekts ir veidots, pamatojoties uz maģistra darbā veiktās izpētes rezultātiem.
Akustiskās koncertzāles nepieciešamība Latvijas galvaspilsētā saglabā aktualitāti kopš 20. gadsimta 80. gadiem. Rīga ir viena no nedaudzajām Eiropas galvaspilsētām, kurai joprojām nav mūsdienīgās, reprezentatīvas koncertzāles ar kvalitatīvu akustiku. Rezultātā Latvijas akadēmiskās mūzikas joma cieš no augstvērtīgas infrastruktūras trūkuma, koncertiem piemērojot telpas, kuras ne vienmēr atbilst akustiskajām un mākslinieciskajām prasībām. Taču Rīgas koncertzāles ilggaidītā īstenošana paredz vairākus izaicinājumus – konkurenci ar reģionu akadēmisko vidi par klausītājiem, valsts un pašvaldības dotācijas un tādējādi nespēju uztvert koncertzāli kā patstāvīgu objektu, kas pretendētu uz valsts simbolam atbilstošu novietni pilsētā. Maģistra darba kontekstā piedāvātais risinājums ir daudzveidīga, sabalansēta Rīgas koncertzāles programma, kas iekļauj vairākus priekšnesumu veidus, izmantojot akustisko transformāciju.
Maģistra darba mērķis ir izpētīt aspektus daudzfunkcionālās koncertzāles izveidei, kura vienlaikus piedāvā kvalitatīvas norises iespējas akadēmiskajai mūzikai ar dabīgo akustiku un citu žanru priekšnesumiem, harmoniski iekļaujas pilsētvidē un kalpo par valsts simbolu starptautiskajā līmenī.
Maģistra darbs sastāv no vairākām nodaļām:
1. nodaļā tiek apkopota informācija par akustiskiem apstākļiem, raksturīgiem vēsturiskiem un mūsdienu mūzikas žanriem, un teorētiski-praktiskiem sasniegumiem būvakustikas jomā, kas palīdz radīt katram mūzikas žanram atbilstošu akustisko vidi eksperimentējot ar jaunajām formām un atrast kopsaucēju vairākiem žanriem ar transformāciju iespējām.
2. nodaļā tiek analizēta koncertzāles kā vietzīmes daudzpusīga ietekme uz sociāli ekonomiskiem procesiem pilsētā, reģionā un valstī. Tiek salīdzināti pasaules mēroga koncertzāļu un citu kultūras nozīmes objektu piemēri.
3. nodaļā tiek precizēta Rīgas koncertzāles specifika Latvijas un Eiropas kontekstā, apkopojot informāciju par mūsdienu situāciju Latvijas akadēmiskajā vidē un citu žanru ietvaros. Ir izpētīta daudzfunkcionālo, tai skaitā transformējamo zāļu darbība.
4. nodaļā tiek pamatota novietnes izvēle Rīgas daudzfunkcionālajai koncertzālei, apkopojot informāciju par tās pagātnes meklējumiem, ievērojot īpatnības kultūras objektu sintēzei Rīgas pilsētvidē un kritērijus, kas izriet no jaunās specifikas.
5. nodaļā tiek veikta izvēlētās novietnes – Zaķusalas – daudzpusīga analīze: tās vēsturiskā attīstība, pašreizējais stāvoklis, nākotnes attīstības vīzijas un koncertzāles ieceri ierobežojoši-virzošie faktori.
Kombinējot akadēmisko mūziku ar lieliem pasaules mēroga mākslinieku koncertiem, tiek nodrošināta Rīgas koncertzāles finansiālā pašpietiekamība un atpazīstamība daudz plašākajā publikā valstī un pasaulē. Simbola loma, harmoniskā sintēze pilsētvidē un infrastruktūras problemātikas ievērošana pastiprinātu šo efektu, radot koncertzāli par spēcīgu globālo vietzīmi ar labvēlīgi-transformējošo ietekmi uz Latvijas galvaspilsētas dzīvi, apstiprinot Rīgas metropoles statusu Baltijā un Ziemeļeiropā. |