Anotācija |
Par maģistra darbu “Lidmašīnā pielietotās parastās un alternatīvas degvielu sistēmas salīdzinošā analīze”.
Kriogēna aviācijas tehnika strauji attīstās. Tas iespējamības ievērojami jāpārsniedz mūsdienu lidmašīnas īpašības, kas lido ar aviodegvielu. Lielas perspektīvas atver pārvadīšana civilas aviācijas ar petroleju uz kriogēno degvielu.
XX. gadsimtā 80-to gadu vidū būvniecības departamentā sāka veidot lidmašīnas, kas izmanto kā degvielu šķidro ūdeņradi. Diemžēl ūdeņraža iegūšana vajadzīgajos daudzumos ir ļoti dārga un, tāpēc ir nepieciešams izstrādāt jaunu, salīdzinoši lētāku tās iegūšanas tehnoloģisko procesu, tāpēc starpposma degviela aviācijai noteikti būs sašķidrinātā dabasgāze. Šodien zinātnieki domā par to izmantošanu uz ūdens un dzelzceļa transporta, arī aviobūvētāji sastopās ar šo problēmu. Šīs degvielas priekšrocības ir lielie pasaules krājumi, ekoloģiskā tīrība pie sadegšanas, uzdegumu neveidošanās, daudz vienmērīgāka temperatūra pirms turbīnas utt..
Darbā izskatīta lidmašīnas degvielas sistēma ar saspiesto dabasgāzi, par bāzes lidmašīnu izmantots Avro RJ-70. Kombinētā tipa degvielas sistēma ļauj GK lietot, izmantojot vai petroleju vai saspiesto dabasgāzi, atkarībā no bāzēšanās nosacījumiem un lidojumiem. Darbā arī ir apskatīti degvielas sistēmas tehniskas apkopes metodes un problēmas, ar kādam problēmam saskras kriogenas degvielas sistēmas dizaineri.
Maģistra darbs sastāv no ievada, galvenās daļas, kur ir 10 nodaļas, un kopsavilkuma. Darbs uzrakstīts uz 85 lapaspusēm, tajā 16 attēli, un literatūras sarakstā ir citēti 22 avoti. |