Anotācija |
SEB ir vadošais finanšu pakalpojumu sniedzējs Ziemeļvalstīs, kas gan Zviedrijā, gan Baltijas valstīs nodrošina plašu pakalpojumu klāstu. Private bank darbības pamatnozare ir aktīvu pārvaldība, mērķa klienti ir Latvijas iedzīvotāji ar augstiem ienākumiem un brīviem naudas līdzekļu uzkrājumiem. Klientus var iedalīt 2 segmentos: klienti ar uzkrājumiem virs 250’000 eur un klienti ar uzkrājumiem virs 100’000 eur. Šāda segmentācija ir veikta pamatojoties uz klientu dažādām vajadzībām un uzvedību. Šobrīd aktīvu pārvaldības industrija piedzīvo jaunus izaicinājumus, ir papildinātas likuma prasības, kas paredz pakalpojuma sniedzējiem iedziļināties klientu vajadzībās, zināšanās un pieredzē. Papildus likums regulē interešu konfliktu, t.i. prasības ierobežos bankām saņemt pamudinājumus.Daļa likumu un skaidrojošie normatīvi vēl ir procesā tāpēc šobrīd ir pāragri prognozēt kā tirgus pielāgosies un mainīsies nākotnē. Kopumā jaunās izmaiņas bankām veidos papildus izmaksas un samazinās ienākumus.
Ir liela konkurence starp ne tikai bankām, bet arī Dzīvības apdrošinātājiem un Pensiju fondiem, iespēja kompensēt pelnītspēju, piesaistot jaunus klientus un kāpinot pārdošanas apjomus, ir ierobežota.Depozītu apjomi banku industrijā liecina par ieguldījumu industrijas izaugsmes potenciālu, tomēr šobrīd šī industrija ir mazattīstīta, par ko liecina zemais finanšu instrumentu izmantošanas līmenis starp klientiem.
Industrijai ir raksturīgs augsts konfidencialitātes līmenis.
Private bank biznesam ir raksturīga augsta izmaksu/ienākumu attiecība, tāpēc biznesa ilgtspēja ir pakļauta riskam, kas paredz nepieciešamību pārskatīt turpmāko biznesa līmeņa stratēģiju.
Tiek piedāvātas 2 biznesa līmeņu stratēģiju scenārtiji:
1) Cenas priekšrocība (Cost leadership). Šī stratēģija paredz palielināt efektivitāti samazinot izmaksas, lai veiksmīgi īstenotu šo stratēģiju ir nozīme tirgus daļai jeb klientu skaitam. Pieņemot, ka bankā būtisku izmaksu sadaļu, uz ko varētu ieekonomēt, sastāda personāla izmaksas (var pat pārsniegt 50%), būtu būtiski izstrādāt klientiem pašapkalpošanās risinājumus. Autors tomēr nerekomendē ieviest šo stratēģiju noteiktu apsvērumu dēļ.
2) Unikalitāte (Differentiation). Ieteicamā Private bank biznesa stratēģija, kas paredz jaunu pakalpojumu izstrādi klientiem, kas ir būtiski pievilcīgāki kā konkurentu piedāvājums, tādejādi klienti ir gatavi maksāt vairāk.
Lai sekmīgi realizētu šo stratēģiju ir būtiski attīstīt risinājumu pievilcīgumu (customers’ responsiveness) un inovācijas.
Darbā ir uzskaitīti virkne ierosinājumu ar mērķi veicināt klientu lojalitāti, biznea pieaugumu, iegūt papildus ienākumu vai veikt ietaupījumus uzlabojot Private bank finanšu rezultātus. Vairākus no ieteikumiem autors ir jau uzsācis ieviest. |