Anotācija |
Pieaugot interneta popularitātei, ātrumam un pieejamībai viedtelefonos kā arī pieaugot pašu viedtelefonu popularitātei, zvani, izmantojot internetu nevis mobilo operatoru tīklu, kļūst arvien populārāki, to mazo izmaksu un labās kvalitātes dēļ. Ar vien attīstoties tehnoloģijām, pieaug arī VoIP servisa piedāvātāju skaits, un veidojas sīva konkurence par to, kurš spēs piedāvāt viskvalitatīvāko servisu. Nodrošinot kvalitāti lietotnei, kas piedāvā VoIP servisu, ir bijusi vajadzība dot novērtējumu, kāda ir šīs lietotnes zvanu kvalitāte, salīdzinot ar pasaules populārākajiem servisiem. Darba mērķis ir, izmantojot dažādus eksperimentus, izveidot objektīvu VoIP servisu zvanu kvalitātes salīdzinājumu un iegūt datus, kas var palīdzēt izstrādātājiem uzlabot pakalpojuma kvalitāti.
Darba gaitā tiek apkopota informācija par VoIP zvanu tehnoloģijām un zvanu novērtēšanas veidiem. Balstoties uz apkopoto informāciju ir izveidoti astoņi dažādi eksperimenti, piecu dažādu VoIP lietotņu zvanu kvalitātes novērtēšanai. Trīs eksperimenti ir veikti, lai analizētu galvenos zvana kvalitātes rādītājus skaņas kvalitāti un aizturi. Četri eksperimenti ir veikti, lai novērtētu lietotņu uzvedību dažādos nestandarta apstākļos pie samazinātas interneta kvalitātes, un zvanos, kuros tiek imitēts fona troksni vai atbalss. Vēl viens eksperiments ir veikts, lai papildus iegūtu interneta rādītājus par servisiem. Rezultātā, analizējot abus galvenos zvana rādītājus skaņas kvalitāti un aizturi, labākā no analizētajām lietotnēm izrādījās Skype, bet otrajā vietā ierindojās Viber. Attiecīgi trešajā līdz piektajā vietā Libon, Fring, TextPlus. Eksperimentos, kuros ir novērtēta lietotņu izturēšanās nestandarta apstākļos, kopumā vismazāko servisa degradāciju uzrādīja Fring.
Bakalaura darbā ir 54 lappuses, 17 attēli, 12 tabulas, 0 pielikumi. Ir izmantoti 30 literatūras avoti. |