Anotācija |
Mūsdienās strauji pieaug vajadzība pēc viegla, ātra un droša lidaparāta, kas varētu veikt uzlidojumu un nosēšanu grūti pieejamos apgabalos, lai veiktu glābšanas, tehniskas palīdzības vai militāras operācijas, ka arī zinātniskos pētījumus. Modernie helikopteri un lidmašīnas nav labi piemēroti šo operāciju veikšanai, jo helikopteram ir salīdzinoši neliels horizontāla lidojuma ātrums, bet lidmašīnām ir jābūvē skrejceļi uzlidojuma un nosēšanas veikšanai. Konvertoplāns ir lidmašīnas un helikoptera hibrīds, kas apvieno šo lidaparātu priekšrocības un izslēdz to trūkumus.
Konvertoplānu ražošanas tehnoloģijas, tehniskā apkope un projektēšana, galvenokārt, tiek turēta noslēpumā, tāpēc informācijai par šiem gaisa kuģiem ir reklāmas raksturs un tā nedod informāciju par konvertoplānu tehniskajiem datiem, tādēļ aprēķini un tehniskas apkopes apraksts tika veikti līdzīgi kā mūsdienu vieglām lidmašīnām.
Konvertoplāna parametru aprēķins tika balstīts uz vispārpieņemtām formulām un metodēm, bet kā prototips tika izvēlēta jauna aeromehāniska konvertoplāna shēma, kuru izgudroja Itālijā 2012. gadā. Šī shēma tika nosaukta par Trijnieks, jo konvertoplānam ir 3 propelleri. Shēmai tika padziļināti aprakstīta iespējama konstrukcija un materiāli, kuri tiek izmantoti konstrukciju elementos.
Aprēķinu gaitā tika aprēķināta konvertoplāna spārna stiprība, atrasts masas centrs un aerodinamiskie parametri pārejas fāzē. Darba projekta daļā tika uzrasēts izvēlētais konvertoplāna prototips trijos skatos.
Mūsdienās tehnoloģijas dod iespēju pilnveidot konvertoplāna ražošanu un ekspluatāciju. Konvertoplāns ir nākotnes lidaparāts, kurš, izmantojot jaunas tehnoloģijas, būs integrēts aviācijas nozarē un spēs veikt operācijas, kuras nespēj veikt vienkāršie gaisa kuģi.
Darba kopējais apjoms ir 75 lpp. Kopā darbā ir 13 literatūras avoti, 12 tabulas, 12 attēli, 93 formulas un 2 pielikumi. |