Abstract |
Lidsabiedrība airBaltic tikusi uzskatīta par Latvijas uzņēmējdarbības veiksmes stāstu, kļūstot par vienu no pievilcīgākajiem darba devējiem valstī. Tomēr sabiedrības attieksmi pret lidsabiedrību pasliktināja valsts piešķirtās dotācijas, glābjot lidsabiedrību no maksātnespējas.
Lidsabiedrība Air Baltic Corporation jeb airBaltic ir 1995. gadā dibināta akciju sabiedrība, galvenajam uzņēmuma akcionāram esot Latvijas valstij. Pēdējās dekādes laikā Latvijas lidsabiedrība AirBaltic ir nonākusi grūtā finansiālā situācijā. Pēc valdības lēmuma 2011. gada 29. novembrī Satiksmes ministrija iegādājās Krājbankai piederošo ķīlu 47% AirBaltic akciju par nominālvērtību 224 453 tūkst. LVL. Tādejādi kļūstot par AirBaltic kontrolpaketes turētāju. Valsts, saskaņā ar 2011. gada oktobrī panākto vienošanos, lidsabiedrībā ir ieguldījusi vēl 57 miljonus LVL.
Aprakstītā situācija liecina par lidsabiedrības zemo rentabilitāti un nepieciešamību pēc neizbēgamu restrukturizācijas pasākumu veikšanas, ar nolūku paaugstināt lidsabiedrības efektivitāti. Uz doto brīdi lidsabiedrība airBaltic īsteno kompānijas restrukturizācijas plānu ar nolūku samazināt izmaksas posteņos, kuros tas iespējams.
Sekojoši, 2009. gadā izveidotā, airBaltic lojalitātes programma Baltic Miles uzskatāma par centieniem, pēc-ekonomiskās krīzes laikā, pārliecināt potenciālos klientus, lidot ar airBaltic, kā arī uzlabot lidsabiedrības reputāciju. Tādejādi, šobrīd, pēc valsts dotāciju piešķiršanas, sabiedrībā valdot negatīvai airBaltic reputācijas nokrāsai, lidsabiedrībai, uzlabojot lojalitātes programmu, iespējams panākt lielāku sabiedrības un potenciālo klientu, atzinību.
Maģistra darbs sastāv no ievada, analītiskās daļas, teorētiskās daļas, zinātniski praktiskās daļas un no secinājumiem un priekšlikumiem. Analītiskajā daļā veikta pasažieru aviopārvadājumu nozares analīze. Ņemot vērā to, ka airBaltic galvenais lidojumu skaits noris Eiropas teritorijā, apskatīta situācija pasažieru aviopārvadājumu nozarē Eiropas mērogā. Šajā darba daļa apskatīta lidsabiedrības airBaltic statistika
Otrajā daļa tiek aplūkota lidsabiedrības airBaltic konkurenti, salīdzinot to cenu politiku, statistiskos rādītājus un lojalitātes programmas īstenošanu. Tiek analizēta arīdzan paša lidsabiedrības airBaltic lojalitātes programma Baltic Miles. Teorētiskās daļas beigās īstenotas novitātes, izvēloties svarīgākos faktorus, kas ietekmē Baltic Miles programmas pilnveidošanos, kā arī tiek piedāvāts Baltic Miles attīstības novērtēšanas modelis.
Savukārt trešajā daļā tiek piedāvāti četri Eiropas pasažieru gaisa pārvadājumu nozares attīstības scenāriji, ar kuriem nāktos rēķināties, plānojot jebkura veida pārmaiņas gaisa satiksmes nozarē. Minētie scenāriji izstrādāti uz Leipcigas Universitātes pētījuma pamata. Apstrādājot anketas, šajā daļā tiek analizēti anketēšanas rezultāti, noskaidrojot kā potenciālo, tā esošo klientu attieksmi un apmierinātību ar lidsabiedrības airBaltic lojalitātes programmas Baltic Miles piedāvājumu. |