Abstract |
Mana bakalaura darba tēma ir aviācijas virzuļdzinēja jaudas parametru uzlabošana,tāpēc darbā arī tiek apskatīta virzuļdzinēju uzbūve un darbības princips, kā arī aviācijā izmantoto virzuļdzinēju tipi. Aprakstīts arī, kas ir virzulis un, kāds ir tā uzdevums, kā arī tika apskatīta dzinēja kompresija un degvielas detonācija. Pievienots arī apraksts par virzļdzinējos izmantoto eļļu, virzuļa gredzeniem un virzuļa ražošanu.
Darba gaitā ar programmas Autodesk Inventor palīdzību tika uzprojektēts dzinēja Lycoming O-235-N2C virzuļgrupas virzulis, kas tika darīts, mērot reālā dzinēja detaļas. Pēc iegūtajiem izmēriem tika trīs dimensijās uzprojektēts dzinēja virzulis, kurš tālākajā projektēšanas gaitā tika izmantots, kā sākuma atskaites punkts. Projektēšanas gaitā, dzinēja virzulim tika atvieglotas vadotnes, korpusa sienas, izmainīts virzuļa augstums, neizmainot virzuļa klaņa mehānisma piestiprināšanās vietu, tā rezultātā tika pacelta dzinēja saspiešanās pakāpe, līdz ar to arī dzinēja jauda un griezes moments, jo palielinot saspiešanas pakāpi, palielinās grūdiens uz virzuli degvielas spārdziena rezultātā. Mūsdienās viens no efektīvākajiem veidiem, kā palielināt dzinēja jaudu ar salīdzinoši mazām izmaksām ir tieši palielināt saspiešanas pakāpi. Tālākajā projektēšanas gaitā tiek izmainītas virzuļa gredzenu izvietojuma vietas, bet netika mainīti gredzenu reālie izmēri, kas nozīme to, ka nav nepieciešams iegādāties atsevišķus gredzenus jaunā tipa virzuļiem. Izmainīto gredzu atrašanās vietas rezultātā tika atvieglināta virzuļa apakšējā daļa un izstrādāti eļļas noteces urbumi, lai eļļa, kura tikusi uz virzuļa pirksta sēžas vietas varētu vieglāk no tās notecēt un neveidot uzdegumus uz virzuļa pirksta.
Šī darba galvenais mērķis ir pārbaudīt projektēšanas iespējas, un noteikt slogojumus uz virzuļa virsmu un tā virsmas konkrētiem punktiem, lai noteiktu virzuļa deformācijas, tā vājās vietas jau agrīnā projektēšanas stadijā. Ar aprēķiniem noteikt dzinēja parametru izmaiņas un iegūt priekšstatu par to, cik lielas iespējas dod šādas dzinēja modifikācijas, kas ir galvenā mūsdienu inženieru priekšrocība.
Pielikumā pievienots rasējums un dažādi attēli, lai izprastu jaunā virzuļa aptuveno veidolu.
Darbs tika veidots, un kopumā sastādīts uz 82 lapaspusēm, darbā ir iekļautas 55 bildes un 24. tabulas un viens rasējums A1 formātā.
Darbs tika veidots izmantojot personīgos pieejamos materiālus, personīgo pieredzi un zināšanas, kā arī plašu literatūras klāstu, kura lielākoties ir saistīta ar automāšīnu būvniecību un iekšdedzes dzinēju darbības principiem, kā arī tika izmantoti interneta resursi gan latviešu, gan angļu valodā. |