Abstract |
Eksports ir viens no elementiem, uz ko lielā mērā tiek balstīta valsts ekonomika. Stabila eksporta izaugsme un tās nostiprināšana ir nozīmīgs un aktuāls temats jebkuras valsts ekonomikas attīstībai. Ir ļoti svarīgi valstī veidot un uzturēt dažādus atbalsta mehānismus uzņēmumu eksportspējas veicināšanai.
Saskaņā ar statistikas datiem, 2012. gadā kopumā nozīmīgākie saimnieciskās darbības veidi eksportā bija Apstrādes rūpniecība, veidojot 40.3% no kopējā apjoma un Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts veidojot 40.1% no kopējā apjoma.
Apstrādes rūpniecība ietver pārtikas produktus, dzērienu un tabakas eksportu (5.2% no kopējā apjoma). Maģistra darba trešajā nodaļā, darba autore izpētīs uzņēmumu, kurš nodarbojas ar stipro alkoholisko dzērienu ražošanu un eksportēšanu, tādēļ darba pirmajā nodaļā tiks raksturotas kopējās Pārtikas un dzērienu ražošanas nozares attīstības tendences un modelēšanas izmantošana eksporta attīstībā.
Latvijā ražoto alkoholisko dzērienu eksports konstanti ir zemāks par vietējo patēriņu, bet, interesants ir fakts, ka vietējā tirgus apgrozījums pasaules krīzes laikā, nav būtiski krities, kas varētu būt skaidrojams ar psiholoģiskiem aspektiem un cilvēku vēlmi aizbēgt no problēmām, tādējādi veicinot alkohola patēriņu.
Lai uzņēmums varētu veiksmīgi darboties eksporta jomā, svarīgi ir izpētīt tirgus un noteikt, kuros uzņēmumam ir lielākais potenciāls, tādējādi ietaupot finanšu un laika resursu izlietojumu uz neizdevīgiem tirgiem. Uzņēmumam, kurš ražo alkoholiskos dzērienus un vēlas uzsākt stipro alkoholisko dzērienu eksportu ir jāpievērš uzmanība arī uz valsts kultūru attiecībā uz alkohola patēriņu un pašreizējām tendencēm attiecīgajās valstīs.
Modelēšanas metodes ļauj attīstīt (simulēt) dažādus scenārijus, kā darbosies dažādas metodes atsevišķu faktoru ietekmē, tādējādi ļaujot uzņēmumam noteikt un realizēt visizdevīgāko scenāriju.
Maģistra darbs sastāv no trīs daļām. Maģistra darba pirmajā daļā ir apskatīta Apstrādes rūpniecības nozare, pārtikas produktu, dzērienu un tabakas ražošana, tās attīstības tendences un eksporta analīze. Apskatītas nozares produktu eksporta attīstības iespējas un stratēģijas nozīme.
Maģistra darba otrajā daļā ir izstrādāti eksporta stratēģijas izstrādes modeļi, noteiktas Latvijā ražotu alkoholisko dzērienu eksporta iespējas uz Baltkrievijas, Krievijas un Ukrainas tirgu. Tika izstrādāta eksporta attīstības iespēju modelēšana kā arī izveidots eksporta realizācijas algoritms, kas var tikt realizēts, kad uzņēmums ir izvēlējies izdevīgus mērķa tirgus.
Maģistra darba trešajā daļā tiek apskatīts Latvijas alkoholisko dzērienu ražošanas uzņēmums SIA Jaunalko, tā eksporta stratēģija. Tiek pārbaudīti otrajā daļā izstrādātie eksporta stratēģijas un attīstības iespēju modeļi, un tiek veikta maģistra darbā izstrādātā eksporta realizācijas algoritma praktiskā realizācija un noteikts ekonomiskais efekts eksporta modelēšanas rezultātā no 2014. gada līdz 2017. gadam.
Pielietojot izstrādātos modeļus, darba autore atklāja, ka dažādos tirgos ir daudz papildus nosacījumi, kas var noteikt vai eksportējamais produkts tiks pirkts, vai nē. |