Abstract |
Bakalaura darbā Virziena stūres bustera piedziņas ar automātisko vadības ierīci izstrādāšana mērķis ir, pirmkārt, izpētīt hidraulisko piedziņu, jeb bustera piedziņu pastāvošās konstrukcijas, ka arī veikt izvēlētās bustera piedziņas elementu izmēru apskaitļošanu, vadoties pēc izvēlētās lidmašīnas prototipa tehniskiem raksturlielumiem un attiecīgām aerodinamikas, materiālu pretestību un hidromehānikas likumsakarībām. Galarezultātā uzprojektēt aprēķināto bustera piedziņas modeli, pielietojot Inventor 2009 3D vizualizācijas datorprogrammu un iekļaut to prototipa lidmašīnas klaiņojuma kontūra vadības sistēmā.
Šajā darbā par galvenajiem informācijas avotiem kalpoja aviācijas zinātniskā literatūra, tai skaitā grāmatas par aviācijas ierīcēm un izmērīšanas sistēmām, mašīnbūvi, hidrauliskās piedziņas iekārtām aviācijas sfērā, zinātniskie raksti un publikācijas, ko piedāvā interneta resursi. Būtisku zinātnisku atbalstu sniedza bakalaura darba vadītāja asoc. profesora I. Pavelko ieteikumi un padomi.
Par iemeslu šādas tēmas izvēlē kalpoja vēlēšanas turpināt iesākto kursa darbu, kas bija saistīts ar neatgriezeniskā tipa bustera piedziņas projektēšanu. Vēlāk tas noveda pie atgriezeniska tipa bustera piedziņas projektēšanas un tās konstrukcijas modifikācijas etapiem. Pakāpeniski modifikācijas starpposmos radās idejas par projektējamās bustera piedziņas automātiskās vadības iespēju un nodrošināšanu. Šī modernizēšana praktiski paplašinātu tradicionālo bustera piedziņu pielietošanas uzdevumu un priekšrocību klāstu, un līdz ar primāro pastiprināšanas efektu, rastu risinājumu lidmašīnas automātiskās vadības nodrošināšanai. Acīmredzami, ka autopilota sistēmās un bustera piedziņas mūsdienās ir plaši izplatītas visā pasaulē un it īpaši aviācijas sfērā, bet drošs paliek drošāks kad runa iet par gaisakuģiem, kuros nav ierīkotas šāda veida iekārtas, un mūsdienu aviācijas rūpniecība un lidojumu prakse, ka arī EASA regulas pieprasa to, lai uz gaisakuģiem būtu ierīkotās pirmkārt drošas šāda veida sistēmas. Drošas sistēmas šajā konteksta, paredz ne tikai precīzu un bezatteices autopilota sistēmas darbību, bet arī veidu kā pilotam pāriet uz manuālu vadību, saglabājot adekvātu lidojuma vadības sajūtu.
Bakalaura darbs iekļauj apskatu par bustera piedziņu konstrukcijām. Izvelētām bustera piedziņas tipam tika veikti apskaitļošanas darbi, kas iekļāva piedziņas jaudas novērtēšanu, elementu izmēru un hidraulisko raksturlielumu noteikšanu u.t.t. Darbā tika veikti arī stiprības aprēķini, uz kuru pamata tika veikta nepieciešamo materiālu izvēle, piedziņas elementu izveidei. Darbu noslēdz grafiska daļa ar vadības sistēmā iekļautās bustera piedziņas kopskata un atsevišķu elementu rasējumiem.
Darbā iegūtie rezultāti pierāda, ka ir nepieciešams turpināt darbu pie šāda tipa sistēmu pilnveidošanas un drošuma paaugstināšanas. Neapšaubāmi, reālas šādas sistēmas izstrādei ir nepieciešams rūpīgāks un detalizētāks aprēķins tai skaitā arī no automātiskās regulēšanas teorijas skatapunkta, uzdodot vēlamos darba parametrus, efektīvākai šīs sistēmas darbībai.
Darbā ir 221 lpp., tajā ir 92 attēli, 13 tabulas un 2 grafiki (Microsoft Excel). Darba grafisko daļu veido 3 A1 formāta rasējumi. Bakalaura darbs ir sarakstīts latviešu valodā. |