| Form of studies |
Master |
| Title of the study programm |
Industrial Engineering and Management |
| Title in original language |
Oglekļa pēdas samazināšanas modelis aviosabiedrību darbībā |
| Title in English |
Carbon footprint reduction model in airlines' operation |
| Department |
22000 Faculty of Engineering Economics and Management |
| Scientific advisor |
Vjačeslavs Lapkovskis |
| Reviewer |
Regina Veckalne |
| Abstract |
Šajā maģistra darbā ir aprakstīti soļi, kas veikti, lai izstrādātu lidaparātu oglekļa pēdas samazināšanas modeli, ko varētu izmantot aviokompāniju nozarē. Galvenais pētījuma mērķis ir atrast līdzsvaru starp ekonomisko un operacionālo veiktspēju, vienlaikus saglabājot vides tīrību. Straujās izaugsmes dēļ gaisa transporta nozarē, kas ir viens no galvenajiem pieaugošo CO₂ emisiju avotiem, aviācija rada divas trešdaļas no šiem izmešiem, kas veicina globālo sasilšanu. Tādēļ viena no būtiskākajām vajadzībām ir izstrādāt kopīgas stratēģijas, kas efektīvi veicinātu nozares dekarbonizāciju.
Pētījumā izmantota metodoloģiju kombinācija: teorētiskā analīze, kvantitatīvā modelēšana un ieinteresēto pušu iesaiste, lai piedāvātu daudzlīmeņu sistēmu emisiju samazināšanai. Uzmanība tiek pievērsta Ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) nozīmei, nepieciešamībai pēc darbības efektivitātes un jaunākajiem sasniegumiem piedziņas tehnoloģiju jomā. Izmantojot dzīves cikla novērtējumu un uz simulāciju balstītu aprēķinu, pētījums parāda Jet-A1 degvielas un SAF maisījumu oglekļa pēdas atšķirības dažādos lidojumu maršrutos. Turklāt tika veikta aptauja, lai novērtētu sabiedrības informētības līmeni par vides jautājumiem un noskaidrotu, vai patērētāji ir gatavi izmantot “zaļo” enerģiju un vai tirgus ir gatavs pārejai uz videi draudzīgākiem risinājumiem.
Svarīgākais secinājums ir tas, ka Ilgtspējīga aviācijas degviela var potenciāli samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas dzīves cikla griezumā līdz pat 80%, padarot to par labāko alternatīvu tradicionālajai degvielai. Kā norāda pētījums, šāda modeļa izstrāde nākotnē var būt būtisks ieguvums aviācijas nozarei, ja tiks izmantotas modernas tehnoloģijas, jauni lidaparātu dizaini un tiks pieņemti atbilstoši likumdošanas akti, kas veicinās plāna īstenošanu. Pētījums arī identificējis ekonomiskos un infrastruktūras izaicinājumus, tādēļ tiek uzskatīts, ka pozitīvas pārmaiņas būs iespējamas, kad tiks nodrošināts politisks atbalsts un nozares sadarbība, kas ļaus šo modeli plaši ieviest praksē.
Kopumā pētījumā izstrādāts labi pārdomāts modelis, ko aviokompānijas var efektīvi ieviest praksē, lai samazinātu emisijas un vienlaikus saskaņotu savu darbību ar globālajiem klimata mērķiem, saglabājot konkurētspēju. |
| Keywords |
Ilgtspējīga aviācijas degviela (SAF), oglekļa emisijas, aviācijas ilgtspējība, darbības efektivitāte, alternatīvā piedziņa, dzīves cikla novērtējums |
| Keywords in English |
Sustainable Aviation Fuel (SAF), carbon emissions, aviation sustainability, operational efficiency, alternative propulsion, life cycle assessment |
| Language |
lv |
| Year |
2025 |
| Date and time of uploading |
01.06.2025 19:46:00 |