Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Bachelor
Title of the study programm Information Technology
Title in original language Apmācības metožu salīdzinājums šaha spēles aģenta realizācijai
Title in English Comparison of Training Methods for Implementing a Chess Game Agent
Department Faculty Of Computer Science Information Tehnology And Energy
Scientific advisor Egons Lavendelis
Reviewer Artis Ābolts
Abstract Bakalaura darbā tiek salīdzinātas divas apmācības metodes šaha spēles aģenta realizācijai – pašspēle un vēsturisko spēļu analīze. Darbā ir aplūkoti algoritmi, kas pielietoti šaha aģenta realizācijai un apskatīti šobrīd spēcīgākie šaha dziņi – Stockfish un Lc0. Papildus tam, tiek apskatīti arī dažādi neironu tīklu veidi un to pielietojums šaha spēles kontekstā. Darbojoties uz ierobežotiem skaitļošanas resursiem un izmantojot CNN neironu tīklu un MCTS pārmeklēšanas algoritmu, tiek izveidots pamats divu aģentu realizācijai. Apmācīto aģentu labākās versijas tiek salīdzinātas savā sarpā un noskaidrots, ka aģents, kurš apmācīts, izmantojot vēsturisko spēļu analīzi ir sasniedzis augstu meistarības līmeni, turpretī pašspēles aģents krietni atpaliek un nav tik konkurētspējīgs. Iemesls šai atšķirībai ir skaidrojams ar to, cik resursietilpīgi ir šādu aģentu izveide, kur, jo īpaši, pašspēles aģents aizņem daudz vairāk laika spēļu ģenerēšanas un apmācības procesā. Darba noslēgumā ir izstrādātas rekomendācijas apmācības metodes izvēlei, balstoties uz darbā veiktajiem eksperimentiem un rezultātiem. Darba kopējais apjoms sastāv no 69 lappusēm, 14 attēliem, 4 tabulām, 1 pielikumu, un 50 izmantotajiem avotiem.
Keywords MCTS, CNN, pašspēles, vēsturiskās spēlēs balstīta apmācība, šaha dzinis
Keywords in English MCTS, CNN, self-play, historical game analysis training, chess engine
Language lv
Year 2025
Date and time of uploading 27.05.2025 00:08:43