| Abstract |
Darba autors: Lāsma Bračka
Darba tēma: Digitāla un drukāta teksta izpratnes atšķirības 4. klases skolēniem ar lasīšanas traucējumiem
Darba veids: Bakalaura darbs
Studiju programma: Logopēdija
Darba zinātniskā vadītājs: Mg. sc. sal. Irita Kovaļska
Darba apjoms: 42 lpp., 6 attēli, 7 tabulas, 58 literatūras avoti, 6 pielikumi.
Atslēgas vārdi: lasīšanas traucējumi, lasītā izpratne, digitāls teksts, drukāts teksts.
Pētījuma mērķis: izpētīt, kā ceturtās klases skolēniem lasītā izpratni ietekmē digitāla un drukāta teksta lasīšana.
Darba saturs: darbs sastāv no teorētiskā un praktiskā pētījuma. Teorētiskajā pētījumā tiek aprakstīts lasīšanas process un tā nozīme, lasītā izpratne un tās ietekmējošie faktori, lasīšanas traucējumi un teksta lasīšana digitāli un drukāti. Darba praktiskajā pētījumā aprakstītas pētījuma metodes, pētījuma norise, dalībnieku raksturojums un apkopoti rezultāti par digitāla un drukāta teksta lasīšanas ietekmi uz lasītā izpratni 4. klases skolēniem ar lasīšanas traucējumiem.
Pētījuma metodes: teorētiskās izpētes metodes – zinātniskās literatūras avotu atlase, izpēte un analīze. Empīriskās izpētes metodes – darba autores veidoti lasītā izpratnes testa materiāli, balstoties uz PIRLS 2016 lasītprasmes pārbaudes uzdevumu izstrādes vadlīnijām (PIRLS 2016 Item Writing Guidelines), datu statistiskā apstrāde un analīze Microsoft Excel programmā.
Darba rezultāti: ir apkopota un analizēta informācija par 4. klases skolēnu lasītā izpratni, mainot teksta veidu. Pētījumā iegūtie rezultāti gan drukātos, gan digitālos testos tiek salīdzināti savā starpā. Pētījumā iegūtie rezultāti apliecina, ka digitāla teksta lasīšana samazina 4. klases skolēnu ar lasīšanas traucējumiem lasītā izpratni salīdzinājumā ar drukāto tekstu.
Darba izmantojamība: pētījuma gaitā iegūtā informācija izmantojama turpmākiem pētījumiem, kā arī informācijas iegūšanai studentiem, logopēdiem, pedagogiem, vecākiem un citiem interesentiem par skolēnu ar lasīšanas traucējumiem lasītā izpratni, mainot teksta veidu. |