| Abstract |
Šteina, A. “Darba aizsardzības sistēmas pilnveide pirmā palīdzībā augstākās izglītības
iestādē”. Maģistra darbs/Šteina, A.,Guna Bazone (2025). Rīga: RTU IEVF, maģistra
profesionālo studiju programma “Darba aizsardzība”, 81 lpp.
Maģistra darbs rakstīts latviešu valodā, to veido ievads, trīs daļas, secinājumi un priekšlikumi.
Darba apjoms ir 81 lpp., tajā iekļauti 38 attēli, 2 tabulas. Izmantotajā literatūras un avotu
sarakstā ietverti 32 avoti latviešu, 28 avoti angļu valodā. Darbam pievienoti 5 pielikumi.
Pētījuma mērķis: Noskaidrot RTU nodarbināto pašefektivitāti sniegt pirmo palīdzību.
Pirmajā darba daļā tiek aprakstīts par pirmās palīdzības sniegšanu nelaimes gadījuma brīdī un
apmācību procesa nozīmi pirmajā palīdzībā. Sākumā pat šķietami maza trauma vai slimības
saasināšanās nesniedzot pirmo palīdzību var rezultēties ar samaņas zudumu un sirdsdarbības
apstāšanos, tas var notikt sabiedriskā vietā, izglītības iestādē, tostarp darba vietā - darba laikā.
Latvijā NMPD veic atdzīvināšanas pasākumus sabiedriskās vietās vidēji 1300 reizes gadā, jo
sirds apstāšanās gadījumā kardiopulmonālā reanimācija (KPR) ar ārējo automātisko
defibrilatoru (ĀAD) ir viena no dzīvības atbalsta algoritma pamata prasmēm. Daudzos no šiem
gadījumiem cietušā dzīvību efektīvāk varētu glābt, ja darba vietās, tostarp izglītības iestādēs
būtu pieejami ĀAD. Svarīga ir pirmās palīdzības apmācības programmas kursa un ĀAD
integrācija izglītības iestādēs un darba vietās, lai ar pareizām metodēm sniegtu pirmo palīdzību.
Otrajā darba daļā dokumentu pārskatam tika izmantota kvalitatīvā, aprakstošā pētniecības
metode, salīdzinošā analīze. Lai sasniegtu pētījumā izvirzīto mērķi un pierādītu pētījuma
problēmu, pielietota kvantitatīvās pētniecības metode, vispārējās pašefektivitātes skalas
pētniecības instruments un autores veidota anketa, iekļaujot sociāli demogrāfiskos datus un
jautājumus par pieredzi un attieksmi saistībā ar pirmo palīdzību un pirmās palīdzības apmācību.
Praktiskajā daļā tika izstrādāta pirmās palīdzības instrukcija, ĀAD instrukcija, zināšanu
pārbaudes tests pirmajā palīdzībā, aptaujas anketa, normatīvo prasību atbilstības audita veidlapa
saistībā ar pirmo palīdzību, pirmās palīdzības instrukcijas PowerPoint prezentācija, kura tika
atspoguļota praktiskās daļas aprakstā.
Nozīmīgākie rezultāti: Respondentu pašefektivitāte ir vidējā līmenī saistībā ar gatavību sniegt
pirmo palīdzību, lai būtu droši, ka palīdzēs pareizi. 63% respondenti norāda, ka nevelētos būt
atbildīgie norīkotie pirmajā palīdzībā darba vietās. No 56 respondentiem 68 % norāda, ka būtu
gatavi sniegt pirmo palīdzību, neskatoties uz to, ka pirmās palīdzības kursus apmeklējuši 88%.
Tikai teorētiskās zināšanas par AĀD ieguva 27% un praktiskās 11%.
Atslēgas vārdi: Darba drošība, pirmā palīdzība, pašefektivitāte, apmācības, KPR, ĀAD. |