Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Professional Master
Title of the study programm Occupational Safety
Title in original language Darba aizsardzības sistēmas pilnveide pirmā palīdzībā augstākās izglītības iestādē
Title in English Improvement of the work safety system of first aid at a higher education
Department 22000 Faculty of Engineering Economics and Management
Scientific advisor Guna Bazone
Reviewer Jānis Bartušauskis
Abstract Šteina, A. “Darba aizsardzības sistēmas pilnveide pirmā palīdzībā augstākās izglītības iestādē”. Maģistra darbs/Šteina, A.,Guna Bazone (2025). Rīga: RTU IEVF, maģistra profesionālo studiju programma “Darba aizsardzība”, 81 lpp. Maģistra darbs rakstīts latviešu valodā, to veido ievads, trīs daļas, secinājumi un priekšlikumi. Darba apjoms ir 81 lpp., tajā iekļauti 38 attēli, 2 tabulas. Izmantotajā literatūras un avotu sarakstā ietverti 32 avoti latviešu, 28 avoti angļu valodā. Darbam pievienoti 5 pielikumi. Pētījuma mērķis: Noskaidrot RTU nodarbināto pašefektivitāti sniegt pirmo palīdzību. Pirmajā darba daļā tiek aprakstīts par pirmās palīdzības sniegšanu nelaimes gadījuma brīdī un apmācību procesa nozīmi pirmajā palīdzībā. Sākumā pat šķietami maza trauma vai slimības saasināšanās nesniedzot pirmo palīdzību var rezultēties ar samaņas zudumu un sirdsdarbības apstāšanos, tas var notikt sabiedriskā vietā, izglītības iestādē, tostarp darba vietā - darba laikā. Latvijā NMPD veic atdzīvināšanas pasākumus sabiedriskās vietās vidēji 1300 reizes gadā, jo sirds apstāšanās gadījumā kardiopulmonālā reanimācija (KPR) ar ārējo automātisko defibrilatoru (ĀAD) ir viena no dzīvības atbalsta algoritma pamata prasmēm. Daudzos no šiem gadījumiem cietušā dzīvību efektīvāk varētu glābt, ja darba vietās, tostarp izglītības iestādēs būtu pieejami ĀAD. Svarīga ir pirmās palīdzības apmācības programmas kursa un ĀAD integrācija izglītības iestādēs un darba vietās, lai ar pareizām metodēm sniegtu pirmo palīdzību. Otrajā darba daļā dokumentu pārskatam tika izmantota kvalitatīvā, aprakstošā pētniecības metode, salīdzinošā analīze. Lai sasniegtu pētījumā izvirzīto mērķi un pierādītu pētījuma problēmu, pielietota kvantitatīvās pētniecības metode, vispārējās pašefektivitātes skalas pētniecības instruments un autores veidota anketa, iekļaujot sociāli demogrāfiskos datus un jautājumus par pieredzi un attieksmi saistībā ar pirmo palīdzību un pirmās palīdzības apmācību. Praktiskajā daļā tika izstrādāta pirmās palīdzības instrukcija, ĀAD instrukcija, zināšanu pārbaudes tests pirmajā palīdzībā, aptaujas anketa, normatīvo prasību atbilstības audita veidlapa saistībā ar pirmo palīdzību, pirmās palīdzības instrukcijas PowerPoint prezentācija, kura tika atspoguļota praktiskās daļas aprakstā. Nozīmīgākie rezultāti: Respondentu pašefektivitāte ir vidējā līmenī saistībā ar gatavību sniegt pirmo palīdzību, lai būtu droši, ka palīdzēs pareizi. 63% respondenti norāda, ka nevelētos būt atbildīgie norīkotie pirmajā palīdzībā darba vietās. No 56 respondentiem 68 % norāda, ka būtu gatavi sniegt pirmo palīdzību, neskatoties uz to, ka pirmās palīdzības kursus apmeklējuši 88%. Tikai teorētiskās zināšanas par AĀD ieguva 27% un praktiskās 11%. Atslēgas vārdi: Darba drošība, pirmā palīdzība, pašefektivitāte, apmācības, KPR, ĀAD.
Keywords Atslēgas vārdi: Darba drošība, pirmā palīdzība, pašefektivitāte, apmācības, KPR, ĀAD.
Keywords in English Keywords: work safety, first aid, self-efficacy, training, CPR, AAD.
Language lv
Year 2025
Date and time of uploading 20.05.2025 09:47:02