| Abstract |
Sadauska, D. “Latvijas mazo ostu konkurētspējas novērtējums Baltijas jūras reģionā”:
Bakalaura darbs / Sadauska, D., Millere – Krūma, L. (2025) Rīga: RTU IEVF, profesionālā bakalaura studiju programma “Uzņēmējdarbības loģistika”, 84 lpp.
Bakalaura darbs rakstīts latviešu valodā, to veido ievads, trīs daļas, secinājumi un priekšlikumi. Darba apjoms ir 66 lpp., tajā iekļauti 12 attēli, 11 tabulas, 3 formulas. Izmantotajā
literatūras un avotu sarakstā ietverti 14 latviešu, 64 avoti angļu un 2 krievu valodā. Darbam
pievienoti 9 pielikumi.
Pētījuma mērķis: balstoties uz Centrālbaltijas jūras reģiona darbības analīzi un pārkrauto kravu apjomu, izvērtēt konkurētspējas iespējas Latvijas mazajām ostām un izstrādāt priekšlikumus konkurētspējas veicināšanai.
Pirmajā darba daļā tiek pētīti teorētiskie aspekti par ostu darbību, konkurētspējas jēdzienu un konkurētspējas analīzes veidiem. Tiek apskatīts konkurētspējas jēdziens ekonomikā un ostu darbībā, apskatīti ostu konkurētspējas veicināšanas faktori.
Otrajā darba daļā tiek analizēti statistikas dati par pārkrauto kravu apjomu Latvijas mazajās ostās un ostu raksturojums. Tiek pētīts Baltijas jūras reģions, analīzē izmantoti infrastruktūras faktori, piemēram, piestātņu garums, teritorijas platība, kuģa iegrime, u.c. Kā arī tiek analizētas Latvijas mazo ostu attīstības iespējas, identificējot galvenos izaicinājumus pēc eksperta viedokļiem.
Trešajā darba daļā tiek veiktas Latvijas mazo ostu kravu apgrozījuma prognozes laika posmā no 2025. līdz 2029. gadam. Tiek rēķināts koncentrācijas rādītājs, kurš norāda, cik liela tirgus daļa pieder noteiktam mazo ostu skaitam. Kā arī tiek izmantots Herfindāla – Hiršmana indekss, kur iespējams noteikt mazo ostu lielumu attiecībā pret nozari, un šo indeksu izmanto, lai noteiktu tirgus konkurētspēju.
Nozīmīgākie rezultāti: Skultes ostas nākotnes kravu apgrozījums uzrāda stabilu pieaugumu, Salacgrīvas ostas kravu apgrozījums 2025. gadā samazinās, Mērsraga ostas kravu apjoms nākotnes prognozēs ir ar nelielu lejupslīdi, tomēr pakāpeniski atgūstas, Latvijas mazajām ostām ir augsts koncentrācijas līmenis, kas norāda uz dominanci tikai dažās mazajās
ostās, Somijas un Zviedrijas mazajās ostās koncentrācijas rādītājs ir ievērojami zemāks nekā
Latvijas mazajām ostām, kas norāda uz līdzsvarotāku kravu plūsmu. |