| Abstract |
Romanovs, R. Multimodālo pārvadājumu organizēšanas analīze uz Skandināvijas
valstīm: Bakalaura darbs / Romanovs, R., Starčenko, A. (2025) Rīga: RTU IEVF, bakalaura
profesionālo studiju programma “Uzņēmējdarbības loģistika”, 61 lpp.
Bakalaura darbs rakstīts latviešu valodā, to veido ievads, trīs daļas, secinājumi un
priekšlikumi. Darba apjoms ir 61 lpp., tajā iekļauti 10 attēli, 14 tabulas, 3 formulas. Izmantotajā
literatūras un avotu sarakstā ietverti 18 avoti latviešu, 30 avoti angļu un 1 avots zviedru valodā.
Darbam pievienoti 5 pielikumi.
Pētījuma mērķis: Sniegt rekomendācijas eksporta produkcijas multimodālo pārvadājumu
organizēšanas uzlabošanai no Latvijas uz Skandināvijas valstīm.
Pirmajā darba daļā teorētiski aprakstīti kravu pārvadājumu veidi, multimodālo pārvadājumu
priekšrocības un izaicinājumi, kā arī uzskaitīta nepieciešamā dokumentācija un ievērojamie
likumi un regulas. Tāpat aprakstītas ir arī vides un izmaksu aprēķinu metodes.
Otrajā darba daļā veikta Latvijas un Skandināvijas valstu tirdzniecības analīze, tostarp
starptautiskās tirdzniecības rādītāji, vides regulējumi un infrastruktūra, kas ietekmē
pārvadājumu organizēšanu. Veikta arī SVID analīze katrai Skandināvijas valstij, kā arī veikta
intervijas analīze ar kokmateriālu nozares pārstāvi un pārvadātāju.
Trešajā darba daļā salīdzināti vairāki iespējamie multimodālie maršruti uz Zviedriju, Dāniju
un Norvēģiju, vērtējot tos pēc transportēšanas izmaksām, CO₂ emisijām un piegādes ilguma, kā
arī veikts to novērtējums pēc Savage-Niehans novērtējuma metodes. Tāpat ir analizēta tirgus
situācija pēc ekspedīcijas uzņēmuma datiem, kā arī veikts slīdošo un brīža cenu salīdzinājums.
Nozīmīgākie rezultāti: Pārvadājumu cenas eksportā no Latvijas uz Skandināviju ir vidēji
par 110% augstākas kā importa cenas, ko nosaka valstu savstarpējā kravu plūsmas
nelīdzsvarotība. Pārvadājumos uz Dānijas pilsētām ar lielāku kravu plūsmu, jeb sākot vismaz
ar 3-4 kravām nedēļām, nepieciešams doties caur Dānijas ostām, tādējādi samazinot izmaksas
par 18.79% līdz 19.48%. Multimodālo pārvadājumu izvēlē izmaksas samazinās vidēji par 50%,
tiek samazināts piegādes laiks par 2 līdz 3 dienām, kā arī CO2 izmešu skaits samazinās vidēji
par 55% kā gadījumā, ja pilnu ceļu mērotu ar sauszemes transportu. |