Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Bachelor
Title of the study programm Management in international business
Title in original language Maksājumu metožu saistība ar patērētāju tēriņu uzvedību.
Title in English The Relationship Between Payment Methods and Consumer Spending Behavior.
Department Riga Business School
Scientific advisor Ronalds Cinks
Reviewer Ieva Veidemane
Abstract Abstrakts Digitālo maksājumu tehnoloģiju straujā attīstība, ko veicinājusi 4.0 industriālā revolūcija un paātrinājusi Covid-19 pandēmija, būtiski ir mainījusi patērētāju tēriņu uzvedību. Šis pētījums analizē pāreju no tradicionālajiem skaidras naudas maksājumiem uz digitālām alternatīvām, kas vienlaikus palielina darījumu efektivitāti un ātrumu, bet arī veicina impulsīvu tēriņu paradumus un finansiālu ievainojamību, samazinot pārskatāmību un fizisko procesu klātbūtni maksājuma brīdī. Pētījumā tiek ņemta vērā Tehnoloģiju pieņemšanas un izmantošanas vienotā teorija (UTAUT), kas skaidro, kā tādi faktori kā lietošanas ērtums, drošība un sociālās normas ietekmē digitālo maksājumu pieņemšanu un ieviešanu. Tāpat tiek apskatīti arī uzvedības ekonomikas jēdzieni, īpaši “maksājuma sāpju” teorija, kas liecina, ka digitālie maksājumi samazina emocionālo iesaisti un var veicināt impulsīvus vai neapzinātus tēriņus. Tiešsaistes aptaujā piedalījās 88 dalībnieki no Latvijas, kuri novērtēja savu pieredzi ar skaidras naudas un digitālajiem maksājumiem. Tika izmantota Spīrmena korelācija, lai noteiktu saistības starp maksājumu veidiem un uzvedības tendencēm. Rezultāti liecina, ka skaidra nauda ir saistīta ar lielāku tēriņu apzinātību un budžeta kontroli, savukārt digitālās alternatīvas biežāk ir saistītas ar samazinātu finanšu apzināšanos un impulsīviem tēriņiem. Neskatoties uz ērtumu, digitālie maksājumi var radīt uzvedības riskus, kas palielina finansiālās ievainojamības iespējamību. Pētījums uzsver nepieciešamību finanšu iestādēm un izstrādātājiem ieviest funkcijas, piemēram, tēriņu brīdinājumus un budžeta kopsavilkumus, lai veicinātu atbildīgu digitālo tēriņu praksi.
Keywords Atslēgvārdi: Digitālais maksājums, Tēriņu uzvedība, “Maksājuma sāpes”, pārtēriņš, maksājumu veidi, patērētāju uzvedība, bezskaidras naudas maksājumi, finanšu kontrole, tehnoloģiju pieņemšana.
Keywords in English Keywords: Digital payment, Spending behavior,” Pain of payment”, overspending, payment methods, consumer behavior, cashless payments, financial control, technology acceptance.
Language eng
Year 2025
Date and time of uploading 13.04.2025 17:52:09