| Form of studies |
Professional Master |
| Title of the study programm |
Business Administration |
| Title in original language |
Distribūcijas kanāla izvēle Baltijas tirgū. Pētījums par Unilever Baltic regulārās temperatūras produktiem |
| Title in English |
Sales Distribution Channel Choice in Baltic Market. Case study of Unilever Baltic Ambient Goods |
| Department |
Riga Business School |
| Scientific advisor |
Katrīna Jaunušāne |
| Reviewer |
Inese Eglīte |
| Abstract |
Anotācija (Abstract)
Darbā tiek pētīts optimālākais distribūcijas modelis Unilever Baltic nesaseldētās produkcijas biznesam pēc saldētās produkcijas biznesa daļas atdalīšānas no kopējā uzņēmuma. Mērķis ir noteikt, vai turpināt ar pašreizējo viena līmeņa model, kurā Unilever Baltic tirgo produkciju mazumtirgotājiemi vai pāriet uz divu līmeņu modeli, kurā Unilever Baltic tirgotu produkciju vairumtirgotājam, kurš tālāk to izplatītu mazumtirgotājiem.
Pētījumā tiek salīdzināti viena līmeņa un divu līmeņu distribūcijas modeļi, izmantojot piecu gadu finanšu rezultātu simulāciju, kas balstīta uz datiem no Unilever iekšējiem materiāliem, vēsturiskajiem rezultātiem, makroekonomiskajiem pieņēmumiem un intervijām ar kompānijas vadības komandu. Papildus finanšu simulācijām tika izpētīti arī citi faktori, pamatojoties uz interviju rezultātiem un teorētiskiem materiāliem.
Galvenie secinājumi norāda, ka viena līmeņa modelim ir lielāks pārdošanas pieauguma potenciāls, piektajā gadā 36,1 MEUR, salīdzinot ar 26,0 MEUR divu līmeņu modeli. Lielākais apgrozījums viena līmeņa modelī ir saistīts ar tiešu kontroli pār cenu noteikšanu un sadarbību ar mazumtirgotājiem. Divu līmeņu modelis gūst labumu no zemākām fiksētajām izmaksām, piektajā gadā tās ir par 44% zemākas nekā viena līmeņa modelim Tomēr zemākās fiksētās izmaksas nekompensē zaudēto bruto peļņu mazāka apgrozījuma dēļ. Līdz ar to viena līmeņa modelis uzrāda augstāku pamatdarbības peļņu un peļņas procentu.
Noslēgumā, viena līmeņa modelis Unilever Baltic nesasaldēto preču biznesa daļai piedāvā lielāku pārdošanas pieaugumu un rentabilitāti, taču tas ierobežo elastību un padara komplicētāku uzņēmuma operatīvo darbību. Balstoties uz darba rezultātiem uzņēmumam tiek ieteikts turpināt darbību viena līmeņa distribūcijas modelī arī pēc sasaldētās produkcijas biznesa daļas atdalīšanas. Tālākam pētījumam tiek ieteikts izskatīt miksētu modeli, kur lielākajiem mazutirgotājiem tiem pielietots viena līmeņa distribūcijas modelis, bet daļai divu līmeņu, kas sastāv no maziem individuālajiem komersantiem tiek pielietots divu līmeņu distribūcijasmodelis. |
| Keywords |
Mazumtirdzniecība, Unilever, Distribūcijas modelis, viena līmeņa distribūcija, divu līmeņu distribūcija |
| Keywords in English |
Retail, FMCG, Distribution model, Unilever, Two-Tier, One-Tier |
| Language |
eng |
| Year |
2025 |
| Date and time of uploading |
05.01.2025 12:02:23 |