Abstract |
Bakalaura darbs ar projekta daļu izstrādāts par tēmu „Park&Ride” sistēmas analīze un alternatīvas dzelzceļa integrēšanai cilvēku mobilitātes procesā vides piesārņojuma samazināšanai”.
Darba mērķis ir izpētīt esošos risinājumus un izstrādāt modeli cilvēku mobilitātes un pasažieru pārvadājumu ar Park&Ride (P&R) sistēmu efektivitātes novērtēšanai, pamatojoties uz laika, izmaksām un emisiju kritērijiem, un pārbaudīt tā darbspēja uz izvēlēta Latvijas novada piemēra. Darba uzdevumi ir izpētīt Latvijas un ārvalstu pieredzi P&R sistēmas izmantošanā, izstrādāt matemātisko modeli sistēmas darbības efektivitātes un piesārņojuma novērtēšanai, izvēlēties ceļa posmu un izanalizēt esošo situāciju ar izstrādāto modeli, noteikt dažādus scenārijus un novērtēt tos, izmantojot izstrādāto metodi un modeli.
Darbā pirmajā nodaļā izpētīta P&R sistēmas pieredze Eiropā un kaimiņvalstīs – Igaunijā un Lietuvā, kas parādīja iespēju integrēt dzelzceļa transportu sabiedriskā transporta sistēmā. Darba otrajā nodaļā tika izstrādāts matemātiskais modelis, ņemot vērā P&R autostāvvietu un dzelzceļa transportu, definēti mainīgie un formulas nepieciešamo cilvēku mobilitātes parametru aprēķināšanai: mašīnu skaitu, maršrutus, izmaksas, laiku, CO2 izmešus. Darbā trešajā nodaļā modeļa darbības piemēram izvēlēts Adažu novads un cilvēku mobilitāte, braucot uz Rīgu un pierīgā, un aprēķināta esošā situāciju, kurā P&R nav. Savukārt, ceturtājā nodaļā ar izstrādāta modeļa palīdzību izvērtēti trīs scenāriji ar dzelzceļa integrēšanu cilvēku mobilitātē: ar P&R nemainot vilcienu kustības sarakstu, ar P&R un vilcienu kustības saraksta izmaiņām, un pieņemot, ka dīzeļvilcienu vietā var izmantot elektrovilcienus.
Modēlēšanas rezultāti pierāda modeļa darbspēju. Darbā parādīta iespēja izvēlēta Adažu novada iedzīvotājiem ar P&R palīdzību divreiz samazināt ceļa izdevumus un samazināt braukšanas laiku, un kopumā P&R sistēma ļauj samazināt CO2 piesarņojumu un palielināt dzelzceļa ieguvumus. |