Abstract |
Diplomdarba tēma ir izpētīt bateriju enerģijas uzglabāšanas sistēmu (BESS) potenciālu hibrīdkuģos, lai kuģniecības industrija spētu sasniegt izvirzītos vides aizardzības mērķus, kas noteikti IMO 2050. gada GHG samazināšanas stratēģijā. Lai gan BESS piedāvā ievērojamas vides un darbības priekšrocības — samazinātas emisijas, uzlabota degvielas efektivitāte un vienmērīgāka darbība, tā plašo ieviešanu kavē tehniski, ekonomiski un normatīvie šķēršļi.
Darba mērķis ir noskaidrot vai hibrīdukuģi ar BESS ir pietiekami efektīvi, lai varētu sasniegt IMO 2050. gada GHG samazināšanas stratēģijā izvirzītos mērķus, vai hibrīdo sistēmu ieviešana ir pārāk dārga sākotnējā stadijā un ekspluatācijas laikā un vai sistēma pati ir droša, lai to izmantotu uz kuģiem kā normu.
Lai izprastu, kas ir hibrīdu kuģi ar akumulatora enerģijas uzglabāšanas sistēmu (BESS), autors veica sistēmas apskati darba teorētiskajā daļā.
Lai rastu atbildi uz izvirzīto mērķi darba autors teorētiskajā daļā sniedz ieskatu sistēmas būtiskākajos komponentēs, kas veido pamatu akumulatora enerģijas uzglabāšanas sistēmu (BESS) integrēšanai hibrīdās jūras piedziņas sistēmās. Apskatot darbības mehānismus, komponentus, ietekmi uz vidi, normatīvo regulējumu un teorētiskās perspektīvas tehnoloģiju ieviešanai.
Darba praktiskā daļa balstīta uz reāla gadījuma izpēti, kad jau funkcionējošs kuģis tika modernizēts un aprīkots ar akumulatoru enerģijas uzglabāšanas sistēmām. Darba autoram bija iespēja daļēji piedalīties modernizācijas procesā, apmeklējot kuģi un iegūstot informāciju no kuģa ekipāžas, kompānijas vadības un akumulatoru enerģijas uzglabāšanas sistēmas ražotāja.
Izpētes rezultātā autors ieguvis atbildes uz izvirzīto mērķi un noskaidrojis, ka šai tehnoloģijai ir milzīgs potenciāls, lai mainītu jūrniecības nozari un sniegtu ievērojamu ieguldījumu vides mērķu sasniegšanā. Lai arī sākotnējie ieguldījumi kuģu modernizācijā ir lieli, bet tie atmaksājās finansiāli kuģa īpašniekam pēc zināma laika un nodrošina labāku konkurētspēju jūrniecības darba industrijā. Diemžēl vēl šajā laikā līdz galam nav izpētīta un atrisināts jautājums par akumulatora degradāciju un utilizāciju, tas rada bažas par vidi nākotnē.
Autors apgalvo, ka BESS ir milzīgs potenciāls pārveidot jūrniecības nozari ilgtspējīgas nākotnes virzienā, kam nepieciešama nozares sadarbība un atbalstoši noteikumi. |