Abstract |
Bakalaura darba mērķis ir izpētīt farmācijas produktu realizācijas tīklu
Latvijā.
Mērķa sasniegšanai tika izpildīti sekojoši uzdevumi apkopoti farmācijas
produktu realizācijas tīkla statistikas rādītāji, veikta statistikas rādītāju analīze,
noteikts konkurences līmenis zāļu vairumtirdzniecības tirgū, veikta zāļu
mazumtirdzniecības tirgus analīze, analizēta zāļu kompensācijas sistēma, izdarīti
secinājumi un izteikti priekšlikumi.
Darba struktūra atbilst zinātniska darba struktūrai un ietver šādas sastāvdaļas:
titullapa, anotācijas, satura rādītājs, ievads, 2 daļas: teorētiskā un analītiskā,
nobeigumā secinājumi un priekšlikumi, izmantotās literatūras un avotu saraksts,
pielikums.
Darba pamatteksts izklāstīts 67 lappusēs un paskaidrots ar 4 formulām, 13
attēliem, 16 tabulām.
Ievadā ir pamatota veikto pētījumu aktualitāte, formulēti pētījumu objekts,
priekšmets, mērķis un uzdevumi, norādītas izmantotās pētīšanas metodes, kā arī
norādīti ierobežojumi mērķa sasniegšanai.
Darba pirmajā daļā ir dota farmācijas definīcija, neliels ieskats farmācijas nozares
attīstības vēsturē, apskatīta un analizēta nozares struktūra: zāļu ražošana un
izplatīšana. Norādīti normatīvie akti, kas reglamentē farmācijas nozari, aplūkotas
valsts institūcijas un nevalstiskās organizācijas, kuras kontrolē un nosaka nozares
attīstības virzienus, parādīts zāļu cenu veidošanās mehānisms.
Darba otrajā daļā ir veikta zāļu lieltirgotavu apgrozījuma analīze, aprēķinātas
lieltirgotavu tirgus daļas un raksturots konkurences līmenis zāļu
vairumtirdzniecības tirgū. Ir arī salīdzināti zāļu realizācijas apjomi un to sadalījumi
pa aptiekām, slimnīcām. Vēl šīs daļas ietvaros ir analizētas zāļu
mazumtirdzniecības tīkla attīstības tendences, analizēts zāļu patēriņš uz vienu
iedzīvotāju dažādos Latvijas rajonos. Ir aprēķinātas izmaksas, kādas nepieciešamas
aptiekas uzturēšanai un aprēķināti ieņēmumi, kādi nepieciešami, lai aptieka varētu
eksistēt. Otrās daļas nobeigumā ir norādīti veicamie pasākumi zāļu tirgus tālākai
attīstībai.
Darba nobeigumā ir izdarīti secinājumi. Zāļu vairumtirdzniecības tirgus
raksturojams kā oligopolistisks nozīmīgu tirgus daļu aizņem dažas lieltirgotavas,
ir apgrūtināta jaunu tirgus dalībnieku ienākšana vairumtirdzniecības tirgū. Zāļu
mazumtirdzniecības tirgū vērojamas vertikāli integrētas struktūras lieltirgotavām
ir savas aptieku ķēdes, liela daļa aptieku ietilpst kādā no mārketinga un zāļu
iepirkuma programmām. |