Form of studies |
Professional Bachelor |
Title of the study programm |
Engineering of Regional Development and Urban Economics |
Title in original language |
Ceļu būvniecības un remontu metodikas izvērtējums |
Title in English |
Evaluation of road construction and repair methodology |
Department |
22000 Faculty of Engineering Economics and Management |
Scientific advisor |
Inesa Bušovska |
Reviewer |
Aksels Ruperts |
Abstract |
Jēkaba Ekharda bakalaura darbā “Ceļu būvniecības un remontu metodikas
izvērtējums” tiek pētīti Latvijas republikas Satiksmes ministrijas un VSIA “Latvijas Valsts ceļi” ceļu izmaksu ieguvumu analīzes metodiskie norādījumi. Darba autors analizē to nepilnības, salīdzinot Eiropas Komisijas vadlīnijas un Latvijas un Baltijas valstu transporta nozares rādītājus, un sniedz ieteikumus ceļu izmaksu ieguvumu analīzes metodiskajiem norādījumiem, kas ļautu uzlabot esošo projektu izvērtēšanas efektivitāti un rādītājus autoceļu nozarē.
Autoceļu nozares infrastruktūras stāvoklis, drošība un attīstība ir viena no Eiropas
Savienības aktuālākajām prioritātēm, jo autoceļi nodrošina preču apmaiņu un cilvēku
pārvietošanos. Tamdēļ veiksmīga un pareiza ceļu plānošana ir būtiska. Viens no ceļu
projektus analīzes līdzekļiem ir izmaksu ieguvumu analīzes metodiskie norādījumi. Par to
vadlīnijām un regulāru atjaunošanu atbild Eiropas Komisija, un tās pielieto visas Eiropas
Savienības dalībvalstis.
Balstoties uz ceļu satiksmes negadījumu, bojā gājušo skaitu un ceļu stāvokļa vērtējumu, Latvijas autoceļu infrastruktūra un tās stāvoklis ir viens no sliktākajiem visāvEiropas Savienībā. 2019.- 2020. gadā Latvijas autoceļu stāvokļa novērtējums 7 baļļu sistēmā bija robežās no 2,90 līdz 3,50, kas norāda uz zemo infrastruktūras stāvokli. Salīdzinājumā ar Baltijas valstīm, Latvija ierindojas noslēdzošajā pozīcijā. Tāpat, laika posmā no 2020. gada līdz 2024. gadam investīciju daudzums autoceļiem Latvijā ir samazinājies no aptuveni 206 miljoniem EUR, līdz 154 miljoniem EUR, kas ir viens no zemākajiem investīciju apjomiem Eiropas Savienībā.
Izanalizējot Eiropas Komisijas spēkā esošās vadlīnijas un salīdzinot Latvijas un Baltijas valstu transporta nozares rādītājus var novērot, ka Latvija metodisko norādījumuvveidošanā par prioritāti izvirza finanšu prizmu kā galveno rādītāju projektu izskatīšanai, bet autoceļu drošību kā sekundāru. Tikmēr ES vadlīnijās prioritātes ir izvirzītas pretēji. Latvijā ir nepieciešams tiekties uz Eiropas Savienības prioritāšu sasniegšanu, lai uzlabotu efektivitāti valsts ceļu tīklā un paaugstinātu infrastruktūras un drošības rādītājus.
Bakalaura darbs ir uzrakstīts latviešu valodā. Darbs saturiski sastāv no 70 lappusēm,
kurās iekļauti 12 attēli, 5 tabulas, 7 formulas un 5 pielikumi. Darbā izmantoti 70 literatūras avoti. |
Keywords |
Autoceļu infrastruktūra, metodiskie norādījumi, autoceļu drošība, izmaksu ieguvumu analīze, Latvija. |
Keywords in English |
Road infrastructure, methodological instructions, road safety, cost-benefit analysis, Latvia |
Language |
lv |
Year |
2024 |
Date and time of uploading |
22.05.2024 09:53:06 |