Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Bachelor
Title of the study programm Management in international business
Title in original language Kultūra un lēmumu pieņemšana: kolektīvisms pret individuālismu
Title in English Culture and Decision-Making: Collectivism vs Individualism
Department 01B00 Riga Business School
Scientific advisor Ronalds Cinks
Reviewer William Christian Schaub
Abstract Kultūras orientācijas, specifiskāk kolektīvisms un individualisms, ir būtisks faktors, kas ietekmē indivīda lēmumu pieņemšanas modeļus. Analizējot datus, kas apkopoti no 152 dalībniekiem no Latvijas, Dienvidkorejas un citām nācijām, pētījums cenšas noskaidrot, kā kultūras vērtības ietekmē lēmumu pieņemšanu. Pētniecības jautājums, kas virza šo analīzi, ir: Vai ir sakarība starp kultūras orientāciju, kolektīvismu vai individualismu, un indivīda lēmumu pieņemšanas modeļiem? Lai risinātu šo pētniecības jautājumu, pētījumā tiek izmantota tiešsaistes aptauja, kura ietver jautājumus dalībnieku individualistiskās tendences un lēmumu pieņemšanas modeļu noteikšanai (piesardzība, paaugstināta piesardzība, atbildības nodošana un vilcināšanās), un demogrāfiskus jautājumus. Analīzes rezultāti atklāj atšķirības lēmumu pieņemšanas modeļos starp Latviju un Dienvidkoreju. Kamēr piesardzības rezultāti palika stabili abās kultūras grupās, Dienvidkorejas dalībnieki izrādīja būtiski augstākus līmeņus paaugstinātā piesardzībā, atbildības nodošanā un vilcināšanās salīdzinājumā ar Latvijas dalībniekiem. Turklāt analīzes norāda uz negatīvām korelācijām starp individualisma indeksa rezultātiem un izvairīšanās veidu lēmumu pieņemšanas modeļiem, liekot domāt, ka, palielinoties individualismam, indivīdi var parādīt samazinātas tendences izvairīties lēmumu pieņemšanas kontekstos. Neskatoties uz pētījumu ierobežojumiem, rezultāti sakrīt ar iepriekšējiem ārvalstu pētījumiem. Nākotnes pētniecības darbiem vajadzētu izpētīt papildu kultūras dimensijas un izmantot lielākus paraugu apjomus. Bakalaura darba apjoms ir 32 lappuse (43 lappuses, ieskaitot atsauces un pielikumus), tajā iekļautas divas tabulas. Pētījumā izmantotā literatūra sastāv no 60 zinātniskiem avotiem. Atslēgvārdi: Kultūras ietekme, lēmumu pieņemšanas modeļi, individuālisms, kolektīvisms, starpkultūru pētījumi.
Keywords Kultūras ietekme, lēmumu pieņemšanas modeļi, individuālisms, kolektīvisms, starpkultūru pētījumi
Keywords in English Cultural influence, decision-making patterns, individualism, collectivism, cross-cultural research.
Language eng
Year 2024
Date and time of uploading 15.04.2024 03:02:04