Abstract |
Maģistra darba mērķis ir izstrādāt Latvijas finanšu tehnoloģiju uzņēmuma Crassula biznesa izaugsmes stratēģiju. Uzņēmums tika dibināts 2015. gadā un tā pastāvēšanas laikā tas ir saskāries ar vairākiem izaicinājumiem, kurus ir veicinājušas gan finanšu tirgus izmaiņas, gan tehnoloģiju jauninājumi, gan arī finanšu un tehnoloģiju tirgus produktu pieprasījuma izmaiņas.
Crassula ir finanšu tehnoloģiju uzņēmums, kas izstrādā bankas programmatūru, ko piedāvā citiem uzņēmumiem kā pakalpojumu, lai tie varētu izveidot savu neo banku, maksājumu iestādi, valūtas maiņu vai citus finanšu tehnoloģiju produktus. Tagadējos Crassula risinājumus izmanto klienti, kas ir reģistrētas finanšu iestādes Eiropā un Lielbritānijā. Crassulas nodarbojas ar atvērtās sadarbības mākoņplatformas (Open Banking Cloud) izstrādi, pateicoties kurai FinTech uzņēmumi var uzsākt savas digitālās bankas. Pašlaik uzņēmumam ir aktīvi 52 klientu projekti, kuru pamatā ir Crassula risinājumi, no kuriem 23 tika parakstīti 2022.gada laikā, kas norāda uz pieaugošu pieprasījumu pēc Cloud Banking un Cloud Payments risinājumiem.
Galvenā konstatētā problēma ir tas, kā piesātinātā ES, Anglijā vai pat ASV tirgū ne tikai noturēt tirgus daļu, bet arī palielināt to, ņemot vērā pieejamus resursus.
Tagad būtiski Crassula ir nolemt konkrētu attīstības virzienu un pie šīs attīstības stratēģijas pieturēties, lai uzlabotu savu produkta piedāvājumu un kļūtu par līderi FinTech tirgū. Darba autors ir izanalizējis uzņēmuma iekšējos procesus, tā konkurētspēju tirgū, pašreizējo finanšu pārskatus, iespējamos attīstības plānus un sasniedzamos mērķus.
Pēc detalizētas analīzes, darba autors ir izstrādājis divas alternatīvas stratēģijas, kas sakrīt ar uzņēmuma vīziju, misiju un mērķi:
1) Neturpināt produkta izplatīšanu jaunos reģionos, bet izveidot labākas partnerattiecības ar Eiropas finanšu pakalpojumu sniedzējiem, ieviešot ar finašu pakalpojumu sniedzējiem jaunu unikālu produktu - Embedded Finance.
2) Attīstīties ASV un Kanādas tirgos, jo pēdējā laikā arvien vairāk Crassula saņem pieprasījumu no FinTech uzņēmumiem, kuri atrodas šajos reģionos.
Pēc padziļinātas abu biznesa attīstības stratēģiju izpētes un rūpīga salīdzinājuma, autors izvēlējās īstenot pirmo alternatīvu kā uzņēmuma Crassula attīstības biznesa līmeņa stratēģiju. Izvēlēta alternatīva, kam seko pilnīga stratēģijas izveide ar tās īstenošanas soļiem - virzībā, lai sasniegtu uz uzņēmuma mērķus.
Stratēģijas īstenošanā tika iekļauts projekta ieviešanas darbības plāns, finanšu prognozes plāns, kā arī mārketinga aktivitāšu plāns, kas būtu jāievieš šo mērķu sasniegšanai. Projektu vadības līmenī ir piedāvāts darbības plāns, vadlīnijas, Klientu atbilstības un uzraudzības nodaļas izveide, kas uzņēmumam būs jāievēro, lai izpildītu finanšu pakalpojumu sniedzēju politiku, vienlaikus uzņemot un apkalpojot klientus un piedāvājot tiem ne tikai tehnoloģiskos produktus, bet arī finanšu produktus un pakalpojumus. Kā arī finanšu daļā ir noteikti pārdošanas mērķi, kas jāsasniedz, lai attaisnotu izdevumus par Klientu atbilstības un uzraudzības departamenta izveidi un jaunu mērķa tirgus atvēršanu.
Noslēgumā autors ir iezīmējis ieviešanas darbības plānu. Kā arī apkopojis ieteikumus tālākai Crassula uzņēmuma attīstībai. |
Keywords |
Finanšu tehnoloģijas, Crassula, mākoņplatforma, digitālās bankas, biznesa izaugsmes stratēģija, ASV, Latvija, |
Keywords in English |
FinTech, business growth, Crassula, strategy development, digital banks, crypto exchanges, crypto-banking, cloud banking, SaaS |