Abstract |
AS ‘Grindeks’ ir farmācijas uzņēmums Latvijā, kurš pārsvarā koncentrējas uz produktu eksportu. Uzņēmums ir nospraudis ambiciozus mērķus izsauksmei, un viens no šiem mērķiem ir palielināt ieņēmumus līdz vienam miljardam eiro 2030. gada beigās. Papildus šim, Krievijas-Ukrainas karš ir norādījis uz ilgtermiņa uzticamības trūkumu vēsturiskajos Grindeks eksporta tirgos. Lai risinātu šos izaicinājumus un sasniegtu izvirzītos mērķus, uzņēmumam ir jāizplešas ārzemju farmācijas tirgos, kuri sola lielāku stabilitāti un izaugsmes potenciālu. Šobrīd izmantotā pieeja starptautisko tirgus izvēlei ir balstīta tikai uz diviem kritērijiem – maksājumu saistību neizpildīšanas risks un skaidrs industrijas regulējums, un ir identificējusi sešas valstis un Eiropas Savienību kā galvenos eksporta tirgus. Taču šie kritēriji ir devuši lielu skaitu izvērtējamu ekonomiku un nepalīdz noteikt konkrētus tirgus kā prioritātes.
Šī darba mērķis ir ieteikt modeli un kritērijus starptautisko tirgu potenciāla izvērtēšanai, un izvēlēties tirgu, kas ir visperspektīvākais nākotnes izplešanās sekmēšanai. Šis mērķis ir sasniegts, vispirms apkopojot un salīdzinot pieejamo starptautisko tirgus izvēles modeļus, kas ir aprakstīti literatūrā. Šīs izpētes rezultātā, tika identificēti trīs dažādi tirgus izplešanās modeļi – ekspansīvais, filtrējošais un uz attiecībām balstīts modelis. Papildus šim, globālās farmācijas industrija un Grindeks iekšējā specifika ir analizēta, lai nodrošinātu pamatu atbilstoša tirgus izvēles modeļa izvēlei.
Balstoties uz katra modeļa priekšrocībām un trūkumiem, kā arī uzņēmuma iekšējo un industrijas ārējo analīzi, filtrējošais ārzemju tirgus izvēles modelis ir izvēlēts kā vispiemērotākais Grindeks gadījumā. Modelis ir balstīts uz vairākiem faktoriem, kas tiek izmantoti lai visus pieejamos tirgus atsijātu līdz paliek tikai vispiemērotākie. Tādejādi, konkrēti kritēriji, kas ir balstīti uz literatūru un uzņēmuma specifiku ir noteikti un izmantoti, lai piedāvātu vispiemērotāko izplešanās tirgu. Pēc kritēriju piemērošanas 127 valstīm un ekonomiskām, Čehija ir identificēta kā tirgus ar vislielāko potenciālu, kam seko Beļģija un Apvienotie Arābu Emirāti.
Viens to darba ieguvumiem ir skaidra vispiemērotāko izplešanās tirgu identifikācija un to prioritāšu noteikšana. Iegūtajiem rezultātiem ir samazināts risks izlaist kādu īpaši izdevīgu tirgu, jo visi pieejamie tirgi tiek izvērtēti, kā arī kritēriji nosedz vairākus faktorus, kas ir svarīgi izplešanās plānošanai, kā, piemēram, ekonomika, kultūra, loģistika un konkrētu produktu pieprasījums. Visbeidzot, ieteiktais starptautisko tirgus izvēles modelis un kritēriji var arī tikt izmantoti nākotnē, lai izvērtētu tirgus potenciālu izmaiņas un izvēlēties tālākus izplešanās mērķu tirgus. |