Abstract |
Šī darba mērķis bija izpētīt atšķirības starp akciju noguldītājiem, kriptovalūtu noguldītājiem un noguldītājiem, kas investē gan akcijās, gan kriptovalūtās, kā arī to, cik iespaidojamas ir viņu uzvedības un lēmumu pieņemšanas novirzes. Izvirzītā hipotēze, ka kriptovalūtu noguldītāju izvēles ir vieglāk iespaidojamas, balstoties uz to, ka viņi ir jaunāki, nepieredzējušāki un lieto sociālos medijus informācijas iegūšanai par investēšanu, tomēr neapstiprinājās. Iepriekšējie pētījumi šajā jomā galvenokārt bija vērsti uz privāto akciju investoriem vai institucionālajiem investoriem, secinot, ka investori savā domāšanas procesā demonstrē šīs uzvedības novirzes. Tomēr pastāv trūkumi līdzīgos pētījumos attiecībā uz kriptovalūtas investoriem, radot manāmu zināšanu deficītu akadēmiskajā jomā. Tas galvenokārt ir tāpēc, ka kriptovalūtas ir jauna tehnoloģija, kas tikai nesen ieguva plašu pasaules uzmanību. Šim pētījumam tika izveidota anketa, kuru aizpildīja noguldītāji no katras pētāmās grupas. Vēlāk dati tika analizēti, izmantojot dažādus testus, piemēram, Kruskal-Wallis, Spearman's, Mann-Whitney testu. Pretēji hipotēzei būtiska atšķirība uzvedības novirzēm starp investoru grupām netika atrasta, tomēr vecuma un aizspriedumu analīze atklāja vairākas būtiskas korelācijas, kas atbilst iepriekšējiem pētījumiem šajā jomā, tādējādi atbalstot domu, ka vecums ir būtiski bietekmējošs faktors šīm novirzēm. Šie atklājumi apstiprina nepieciešamību veikt papildus pētījumus šajā jomā zināšanu trūkuma dēļ un parāda demogrāfisko īpašību tendenci, kas ietekmē neaizsargātību pret noteiktiem aizspriedumiem. |