Abstract |
Šis bakalaura darbs apskata, kā vēja turbīnu lāpstiņu vibrāciju ietekmē dažādi bojājumi, darba režīmi. Apskatītas lāpstiņas no dažādiem materiāli, piemēram, alumīnija, oglekļa šķiedras, stikla šķiedras. No literatūras izpētes secināts, ka parasti pētījumos maina vienu no šiem parametriem, un tad salīdzina rezultātus, bet šajā pētījumā ir kombinēti dažādi bojājumi pie dažādiem materiāli. Sākuma hipotēze bija, ka pašfrekvence samazināsies, ja lāpstiņai parādīsies plaisa, jo samazināsies stingums.
Pētījums ir veikts programmā SOLIDWORKS. Sagatavots modelis un veikta simulācija. Teorētiskie aprēķini no citiem pētījumiem par sijas un lidmašīnas spārna vibrāciju ņemti vērā, izdarot pieņēmumus par modeli. Rezultāti, kas iegūti no SOLIDWORKS parādīja, ka izvirzītā hipotēze nav viennozīmīgi pareiza visos gadījumos. Lielam objektam un sarežģītai konstrukcijai pašfrekvence nesamazinājās, kātika sagaidīts. Dažās kombinācijās tā pieauga uz samazinātās masas rēķina, kas detalizēti apspriests secinājumu daļā. Tādējādi, izkristalizējās turpmāko pētījumu idejas, piemēram, veikt eksperimentu vai mainīt simulācijas nosacījumus, modelējot citāda izmēra lāpstiņu, cita izmēra plaisu vai izvietojot plaisu citā zonā.
Kopumā, šis pētījums palīdz labāk saprast modern materiālu pielietojumu vēja turbīnu konstrukcijās, lai izvairītos no iespējamiem bojājumiem, kas rodas vibrāciju rezultātā. |