Abstract |
Darbā pētīts ielas telpiskais ietvars, sākotnēji apzinot regulējošos normatīvus un definīcijas par ielu, kā arī nosakot ielas telpisko ietvaru un tā nozīmi. Iela ir publiska ārtelpa, kuru lieto cilvēki, tādēļ analizēts pilsētas cilvēks, kas pārvietojas kājām, un viņa telpas uztvere. Skatīti gan Rīgas, gan citu valstu pilsētu ielu risinājumi. Analizēts notikušais Tērbatas ielas eksperiments un ārvalstu pētījumi par attiecīgo tēmu. Noskaidroti faktori, kas ietekmē gājēja uztveri un kvalitatīvu ielas telpisko ietvaru.
Darbā izvirzīts mērķis noskaidrot, kādi ielas telpiskā ietvara faktori veido urbānajam gājējam draudzīgu ielu. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, tiek izvirzīti šādi uzdevumi:
Apkopot esošo zinātnisko literatūru par ielu telpisko ietvaru
Apzināt urbānā gājēja raksturojumu un uztveri
Noskaidrot, kādi faktori ietekmē urbānā gājēja uztveri
Noskaidrot, kā radīt urbānajam gājējam draudzīgu ielas vidi
Darbā tiek secināts, 1. ka gājēja uztverē iela nebeidzas ar to tiesiski ietverošajām sarkanajām līnijām, bet gan ar telpiskām robežām, kuras iespējams apzināt pēc plaknēm, līdz kurām sniedzas gājēja skatiens, pārvietojoties pa ielu, to ietekmē arī redzes detalizācijas pakāpe atkarībā no attāluma, 2. ka svarīgi ir apzināt ielas lietotājus laikā un vietā, urbānais gājējs ir kļuvis ātrāks, un tas ietekmē viņa telpas uztveri, eksperimenti, kur iesaistīti gājēji, un publiskās ārtelpas telpiskā izpēte sniedz pilnīgāku priekšstatu par esošo situāciju, kas būtu jāņem vērā plānošanas procesā, kā arī izstrādājot vadlīnijas un 3. ka eksperimenta metode ir efektīvākā metode, lai pārbaudītu, kā urbānā vide darbojas un reaģē uz pārmaiņām, kādas plānots ieviest, iesaistot sabiedrību, tas var būt sākumposms pakāpeniskām pārmaiņām.
Atslēgvārdi: iela, ielas ietvars, ielas robeža, uztvere, pilsētvides uztvere, Rīga.
Bakalaura darbs sastāv no 56 lapaspusēm, 34 attēliem, 2 pielikumiem un 40 izmantotajiem literatūras avotiem. |