Abstract |
Bakalaura darba nosaukums ir “Mainīgu gāzu sadales fāžu mehānisma projekts”.
Tā mērķis ir noskaidrot mainīgu gāzu sadales fāžu mehānismu nozīmi, esošos konstruktīvos risinājumus un izstrādāt pēcpārdošanas aprīkošanai piemērota mehānisma projektu.
Projektētais mehānisms ir virzuļa tipa mehānisms. Virzuli aksiāli pārbīdot, notiek gāzu sadales fāžu regulēšana, jo virzulis ir sasaistīts ar zobratu caur evolventa profila slīpiem zobiem, kas ir sasaistīts ar ieplūdes sadales vārpstu. Tajā pat laikā virzulis ir sasaistīts arī ar korpusu caur taisnstūra profila rievsavienojumu, bet korpusu piedzen zobsiksna no kloķvārpstas. Virzuli un korpusu sasaista, lai nodrošinātu to, ka, virzuļa aksiālas pārbīdīšanas laikā, tas neizgrieztos attiecībā pret zobratu vai sadales vārpstu.
Šī darba izstrādē izmantoti tādi informācijas avoti, kas sevī ietver mašīnu elementu, materiālu apstrādes tehnoloģiju, automobiļu motoru konstrukciju analīzi un dažādu to detaļu un mehānismu tehniskos risinājumus.
Projekta inženiertehniskajos aprēķinos tika aprēķināti dažādi būtiski raksturlielumi. Piemēram, lielākie bīdes un spiedes spriegumi, kas rodas rievsavienojumos. Evolventa profila rievsavienojumā tas ir atbilstoši 105 un 30 N/mm2, bet taisnstūra profila rievsavienojumā: 7 un 25 N/mm2. Tika arī praktiski nomērīts un teorētiski aprēķināts griezes moments, kāds jāpieliek sadales vārpstai, lai to izgrieztu, sasniedzot atbilstoši 26,2 un 29,2 N·m lielas vērtības.
Darbs rakstīts latviešu valodā, kur aprakstošās daļas apjoms ir 81 lapaspuses. Aprakstošajā daļā tiek iekļauti 17 attēli un 13 tabulas.
Grafiskās daļas saturs:
• kopskata rasējums: viena A0 formāta lapa;
• kopsalikuma rasējums: viena A1 formāta lapa;
• detaļu rasējumi: divas A1 formāta lapas;
• tehnoloģiskā lapa: viena A1 formāta lapa;
• elektrohidrauliskā shēma: viena A1 formāta lapa. |