Abstract |
Bakalaura darba ar projekta daļu tēma ir “Riepu rites pretestības noteikšanas iekārta”. Darba mērķis ir izstrādāt projektu iekārtai, ar kuru ir iespējams noteikt vieglo transportlīdzekļu riepu rites pretestību, ļaujot riepu ražotājam vai lietotājam noteikt, kāda ir riepas degvielas patēriņa efektivitāte. Izvēlētā iekārtas konfigurācija kā ceļa virsmas aizstājēju izmanto veltņa ārējo virsmu. Tā sastāv no liela diametra veltņa un piespiedējmehānisma, kas ar nepieciešamo spēku piespiež riepu pie veltņa. Veltni piedzen elektromotors, papildus izmantojot reduktoru, lai nodrošinātu nepieciešamo riepu testēšanas ātrumu, un lai iekārtai varētu izmantot elektromotoru ar mazāku maksimālo griezes momentu. Iekārta ir paredzēta ekspluatēšanai iekštelpās, kas ļauj to pilnvērtīgi izmantot visa gada laikā, neatkarīgi no laika apstākļiem, un sniedzot kā pakalpojumu vidēji 15 riepu rites pretestības testus mēnesī, iekārtas ražošanas izmaksas ir iespējams atpelnīt jau trešajā saimnieciskās darbības gadā. Ieguldot finansiālos līdzekļus šāda veida riepu rites pretestības noteikšanas iekārtā, iespējams iegūt aptuveni 8-12% peļņu gadā no ieguldīto līdzekļu summas. Lai arī peļņa nav negatīva, līdzekļu ieguldīšana vieglo transportlīdzekļu riepu rites pretestības noteikšanas iekārtā, nav efektīvākais veids, lai tiektos pēc maksimālas peļņas. Drošāks veids, kā uzsākt saimniecisko darbību ar riepu rites pretestības noteikšanas pakalpojumu sniegšanu, būtu, ražojot vienkāršāku un lētāku iekārtu, tādu, kas ir paredzēta lietošanai reālos ceļa apstākļos. Tas ļautu novērtēt pieprasījumu pēc pakalpojuma, un vadoties no tā, būvēt iekārtu, kas paredzēta lielākiem testu veikšanas apjomiem. Informācija iegūta no studiju gaitā izmantotajām mācību grāmatām un palīgmateriāliem tādos priekšmetos kā “Mašīnu elementi”, “Metroloģija”, “Automobiļu teorija” u.c., kā arī interneta vidē pieejamajiem informācijas avotiem, piemēram, oficiālās Eiropas Savienības tiesību aktu interneta vietnes un vairāku analogo iekārtu ražotāju interneta mājas lapām. Projekts sastāv no apraksta daļas un grafiskās daļas. Apraksta daļa ir rakstīta latviešu valodā, un tā ir sadalīta 10 nodaļās, kurās kopumā ietilpst 25 attēli, 15 tabulas. Grafiskā daļa sastāv no riepu rites pretestības noteikšanas iekārtas kopskata rasējuma, 2 kopsalikuma rasējumiem, 15 darba rasējumiem un detaļas izgatavošanas operāciju tehnoloģisko karšu lapas. Visi rasējumi ir attēloti kopumā uz 7 A1 un 5 A4 formāta lapām. |