Abstract |
Neatkarīgi no uzņēmuma darbības sfēras, kā arī, vai uzņēmums ražo preci, vai piedāvā noteikto pakalpojuma klāstu, vienmēr pastāvēs konkurence. Jo vienmēr parādīsies tas, kas ražos vai piedāvās līdzīgu preci vai pakalpojumu. Rezultātā katram uzņēmumam būs jādomā, kā piesaistīt jaunus un noturēt esošos klientus. Konkurence ir viens no faktoriem, kas liek izstrādāt jaunus produktus un pakalpojumus, attīstīt un pilnveidot esošos, kā arī uzlabot produktu kvalitāti, drošību un dizainu.
Agrāk nosūtīt vēstuli vai sūtījumu bija iespējams galvenokārt caur pastu. Attīstoties un paplašinoties uzņēmējdarbībai, sāka augt arī pieprasījums pēc kurjera pakalpojumiem un ātrākas sūtījumu piegādes. Sakarā ar to sāka parādīties privātie uzņēmumi, kuri piedāvāja piegādāt sūtījumus ātrāk nekā pasts. Ar katru gadu šis pakalpojums kļuva populārāks un sāka pieaugt uzņēmumu skaits, kuri var piegādāt lētāk, tālāk un kvalitatīvāk. Pasta un kurjera darbības nozares attīstību ietekmēja arī tehnoloģiju attīstība, iedzīvotājiem parādās iespēja iepirkties internetā visa pasaulē, piemērām, cilvēkiem parādījās iespēja iepirkties Amerikā, neizejot no mājām. Kā rezultātā, e-komercija ir viens no faktoriem, kas Latvijā nodrošināja eksprespasta un kurjerpasta tirgus izaugsmi par 6 milj. eiro gada laikā. Tirgus izaudzis no 22 milj. EUR 2012.gadā līdz 28 milj. EUR 2013.gadā.
Latvijas eksprespasta tirgu var iedalīt divās daļās: uzņēmumi, kuri pārvadā sūtījumus tikai Latvijas teritorijā, un uzņēmumi, kuri pārvada sūtījumus gan Latvijā, gan ārzemes. Tas tiek pamatots galvenokārt ar ekonomiskiem apsvērumiem dārga infrastruktūras izveide, struktūrvienību uzturēšana, nav regulāra pieprasījuma ekspresvēstuļu piegādei visā teritorijā, augstas loģistikas izmaksas uz vienu piegādājamo vienību u.c. Tāpēc pastāv liels uzņēmumu skaits, kuri darbojas tikai Latvijas teritorijā. Konkurences apstākļos ir ļoti svarīgi nepazaudēt savu vietu tirgū un jādomā, kā noturēt esošos klientus un piesaistīt jaunus klientus. Saasina konkurenci vēl arī tas, ka pārsvarā visi uzņēmumi piedāvā vienādu pakalpojumu, atšķiroties galvenokārt tikai ar cenām un pārvadāšanas kvalitāti.
Pētījuma objekts ir SIA "Autopasts Terminals". Uzņēmums darbojas kopš 1994.gada 13. oktobra.
Pētījuma priekšmets ir konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu kopums uzņēmumam, kas nodarbojas ar sūtījumu pārvadāšanu.
Darba mērķis izstrādāt pasākumu kopumu, kas nodrošinātu uzņēmumam augstāku konkurētspēju sūtījumu pārvadāšanas nozarē.
Darba hipotēze- veicot noteikto pasākuma kopumu, tai skaitā uzņēmuma pakalpojuma klāsta papildināšanu, var būtiski uzlabot konkurētspēju lokālā tirgū. |