Abstract |
Darbā tiek apskatīta virzuļdzinēju uzbūve un darbības princips, kā arī aviācijā izmantoto virzuļdzinēju tipi. Aprakstīti arī dažādu dzinēja mezglu darbības principi un uzbūve, kā arī pievienots apraksts par aviācijā izmantoto eļļu un degvielu veidiem.
Sīki izpētīti dažādu kaitīgo emisiju veidi un rašanās cēloņi, kā arī risinājumi. Aprakstīti katalītisko pārveidotāju darbības principi.
Darba gaitā ar programmas Autodesk Inventor palīdzību tika uzprojektēts dzinējs Continental C90, tas tika darīts, mērot reālā dzinēja detaļas. Tā kā dažas detaļas nebija pieejamas, tās tika izveidotas, lai atbilstu pārējiem parametriem, tādējādi darbā ir iekļauta arī izmēru salāgošana un konkrēto detaļu projektēšana. Lai atvieglotu saprati par dzinēja izveidi programmā Autodeks Inventor, tika izveidots apraksts par sarežģītāko punktu projektēšanas gaitu, pievienoti paskaidrojumi un ieteikumi. Izmantojot uzprojektētā dzinēja lielumus, tika aprēķināti dažādi raksturīgākie dzinēja parametri. Nezināmie lielumi, kas nepieciešami aprēķinam, tika aizgūti no literatūras. Iegūtie rezultāti tika salīdzināti ar reālā dzinēja datiem, Izmantojot iegūtos rezultātus tika veikta otra aprēķinu daļa, kas ļāva iegūt dzinēja jaudas zudumus, ja tam uzstādītu katalītisko pārveidotāju.
Šī darba galvenais mērķis ir pārbaudīt projektēšanas iespējas, novērtēt aprēķinu precizitāti un iegūt priekšstatu par to, cik lielas iespējas dod virtuāls dzinēja modelis, kas ir galvenā mūsdienu inženieru priekšrocība, kā arī iegūt padziļinātas zināšanas par izplūdes gāzu kaitīgumu, kā arī iespējām to samazināt.
Pielikumā pievienoti uzprojektētā dzinēja rasējumi ar raksturlielumiem, kā arī grafiks ar spiediena atkarību no kloķvārpstas novietojuma lenķa.
Darbs tika veidots, izmantojot latviešu un angļu valodā pieejamo literatūru, kā arī interneta resursus. |